تحصیل در رشته های تجربی و ریاضی نشانه هوش بالاست؟
به گزارش جوان بین یک روانشناس ضمن اشاره به تاکید برخی والدین برای ادامه تحصیل دانش آموزان در رشته های ریاضی یا تجربی به علت هوش بالای فرزندان و ساخت آینده ای موفق، اظهار داشت: تحصیل در هیچ کدام از رشته های تحصیلی نشانه هوش بالا یا پایین نیست، از طرفی هوش تنها یکی از مولفه های لازم برای موفقیت است.
شبنم طلوعی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به آغاز انتخاب رشته دانش آموزان و تفکر غلطی که در میان برخی والدین درباره بهتر بودن برخی رشته ها نظیر تجربی و ریاضی برای تحصیل فرزندان، اظهار نمود: برای داشتن آینده ای موفق و رسیدن به موفقیت مولفه های بسیاری وجود دارد که هوش تنها یکی از مولفه ها است. گاها با داشتن هوشی متوسط اما با پشتکار و استعداد در رشته های دیگر هم میتوان موفق شد.
این روانشناس با تکیه بر این که تحصیل در رشته های تجربی و ریاضی نشانه برتری دانش آموزان محصل در این رشته ها نیست، ضمن اشاره به تفکرات غلط والدین و اجبار آنها برای تحصیل دانش آموزان در رشته تحربی و ریاضی افزود: علاوه بر مواردی که والدین بر دانش آموز اجبار می کنند تا در رشته ای خاص تحصیل کند، در مواردی هم دانش آموزان بر مبنای نظر دوستان خود انتخاب رشته می کنند و به شکلی چشم و هم چشمی در انتخاب رشته دارند. علل زیادی برای این چشم و هم چشمی یا به شکلی الگو قرار دادن هم سالان میتوان نام برد که همچون آنها حسادت و یا برعکس آن یعنی رابطه دوستانه خود با هم کلاسی ها و هم سالان است.
به قول این روانشناس، در بعضی موارد هم دانش آموز صرفاً به علت علاقه به رشته ای خاص نظیر تجربی و یا ریاضی تمایل به ادامه تحصیل در آنرا دارند و این در شرایطی است که توجه صرف به علاقه در هنگام انتخاب رشته می تواند مشکل آفرین باشد چونکه هنگام انتخاب رشته باید به حد نصاب نمرات هم توجه کرد. انتخاب رشته بر صرف علاقه مسیری غلطی است که دانش آموزان در آن حرکت می کنند و دانش آموزان بدانند که با تلاش در رشته ای که حد نصاب نمره آنرا آورده اند هم می توانند به موفقیت برسند.
وی با اشاره به اینکه اختلاف نظر بر سر انتخاب رشته بین دانش آموزان و والدین مسئله مهمی است و در صورت ضرورت خانواده ها حتما باید از مشاوران این حوزه کمک بگیرند، خاطرنشان کرد: والدین نباید با دلایلی نظیر برتری رشته تجربی یا ریاضی بر سایر رشته ها، رشته تحصیلی را به فرزندان خود تحمیل و اجبار کنند، این تحمیل و اجبار منجر به عدم پیشرفت و تلاش در آن رشته می شود حتی اگر فرزند هوش بالایی داشته باشد چونکه این مسیر متناسب با علایق فرزندان نیست.
طلوعی با تکیه بر اهمیت مورد توجه قرار دادن علاقه و استعداد دانش آموزان هنگام انتخاب رشته، اضافه کرد: دانش آموزان نباید تنها به مورد علاقه بودن رشته تحصیلی خاص توجه نمایند بلکه باید توجه نمایند آیا به دروس عرضه شده در آن رشته تحصیلی علاقه دارند یا خیر؟، همینطور باید توجه نمایند به شغل هایی که در پَس تحصیل در این رشته وجود دارد و اشتغال در آنها هم علاقمند هستند یا خیر؟. استعداد هم همچون مولفه های مهم هنگام انتخاب رشته است که باوجود اهمیتش گاها مورد توجه دانش آموز و والدین قرار نمی گیرد. داشتن استعداد یک رشته به این معنا است که هر فردی از جهت اکتسابی یا ذاتی باید توانمندی های مورد نیاز برای رشته تحصیلی عرضه شده در دبیرستان را داشته باشد.
وی در انتهای سخنان خود این را هم اظهار داشت که اگر دانش آموزان در نظر دارند در رشته تحصیلی خود وارد بازار کار شوند، باید حتما به بازار کار رشته تحصیلی هم توجه نمایند و دانش آموزان با عنایت به نیاز جامعه و ظرفیت کاری، دست به انتخاب رشته بزنند.
منبع: جوان بین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب