تأثیر مخرب همراهی والدین در تقلب كردن دانش آموزان
یك روانشناس با اشاره به همراهی برخی والدین در تقلب كردن دانش آموزان هنگام پرسش و پاسخ مجازی، اظهار داشت: والدین باید توجه داشته باشند كه دانش آموز كنونی، شهروند آینده این جامعه است و ازاین رو آموزش كنترل درونی به دانش آموز و عدم تقلب در هنگام نبود كنترل بیرونی در آموزش مجازی، امری مهم به حساب می آید.
شبنم طلوعی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به تقلب دانش آموزان در آموزش مجازی و با تاکید بر اینکه اصل مبحث تقلب امری نکوهیده است، اظهار داشت: والدین باید بدانند که همراهی دانش آموزان در تقلب کردن امری غلط است چونکه اولویت دانش آموزان کسب مهارت است و نه کسب نمره؛ همینطور وظیفه والدین در هنگام درخواست فرزندان برای کمک رسانی آنها در تقلب، بی تفاوتی و نادیده گرفتن فرزند است.
این روانشناس اعتقاد دارد که والدین باید در هنگام تقلب کردن فرزند او را تنها بگذارند و به وی در این راه کمک نکنند چونکه تقلب کردن یا تقلب نکردن نوعی قانونمندی در منزل است و رقتار والدین پایبندی به این قوانین را نشان داده است.
طلوعی اضافه کرد: در آموزش مجازی و پرسش و پاسخ مجازی دانش آموزان، تقلب کردن به علت حذف کنترل بیرونی و نظارت مستقیم آموزگار، درصورتی که از پیش به دانش آموز مسئولیت پذیری و نحوه کنترل درونی آموزش داده نشده باشد، امری طبیعی است.
این روانشناس اظهار نمود: در شرایط کنونی که آموزش به صورت مجازی انجام می شود نظام آموزشی، آموزگاران و والدین باید مدیریت رفتاری دانش آموزان را یاد بگیرند چونکه با حذف نظارت بیرونی از جانب آموزگاران، کنترل بیرونی حذف می شود و در نهایت دانش آموز به تقلب روی می آورد.
به نقل از وی، با حذف کنترل بیرونی تنها عاملی که منجر به عدم تقلب دانش آموز و مسئولیت پذیری وی در قبال آموزش می شود، کنترل درونی اوست که به آموزش از سوی والدین و نظام آموزشی نیاز دارد.
طلوعی با اشاره به اینکه اگر والدین مهارت های فرزند پروری را آموزش دیده باشند به سادگی می توانند فرزندی مسئولیت پذیر تربیت کنند، افزود: این مسئولیت پذیری کمک می نماید تا کنترل درونی جایگزین کنترل بیرونی شود و دانش آموز با مسئولیت پذیری از تقلب خودداری کند. همینطور فرایند تقلب کردن در صورتی برای دانش آموز طبیعی به حساب می آید که این آموزش ها از پیش به او داده نشده باشد.
این روانشناس درباره نحوه برخورد والدین و آموزگاران با تقلب کردن دانش آموز، اظهار داشت: در صورتیکه آموزگاران و والدین متوجه تقلب دانش آموز شدند، به هیچ عنوان نباید تقلب کردن او را یادآوری کنند، چاره آن هم با عنایت به سن دانش آموز متغیر است برای مثال برای کودکان می توان از تکنیک های بازی درمانی و قصه گویی خلاق بهره برد.
به نقل از طلوعی، والدین بعد از آنکه متوجه تقلب کردن فرزند خود می شوند می توانند به سادگی از مبحث عبور کنند اما نباید در آموزش کنترل درونی و عدم تقلب او سهل انگاری کنند.
وی ادامه داد: والدین در ابتدا می توانند فرزند و تقلب او را نادیده بگیرند چونکه نایده گرفتن تنبیهی برای فرزند به حساب می آید. والد با نایده گرفتن به کودک تلنگر می زند که برایم مهم نیست. کودک پاداش منفی دریافت می کند و این پاداش منفی همراه با بی تفاوتی به مرور به کودک می فهماند که در حال پیمودن مسیر اشتباهی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب