نحوه بهره مندی از ۸ خدمت غیرحضوری شده تامین اجتماعی از هدیه ازدواج تا تكمیل سوابق

نحوه بهره مندی از ۸ خدمت غیرحضوری شده تامین اجتماعی از هدیه ازدواج تا تكمیل سوابق جوان بین: در امتداد ایجاد سازمان تامین اجتماعی دیجیتال و برمبنای طرح 3070 که از نوزدهم آبان ماه کلید خورده مقرر است تا بهمن ماه، دوشنبه هرهفته برخی از خدمات پرمراجعه این سازمان، بدون نیاز به مراجعه حضوری در دسترس قرار بگیرد. با اجرای این برنامه و غیرحضوری شدن 30 خدمت، 70 میلیون از 96 میلیون مراجعه به شعب تامین اجتماعی کاسته خواهد شد و بدین سان 70 درصد خدمات این سازمان غیرحضوری می شود.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، در همین راستا سازمان تامین اجتماعی از بیمه شدگان خود خواسته است باتوجه به طرح ۳۰۷۰ و توسعه خدمات غیرحضوری آن دسته از بیمه شدگان، بازنشستگان و کارفرمایانی که تا حالا در سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی ثبت نام نکرده اند، بوسیله نشانی eservices.tamin.ir و یا لینک مستقیم از سایت رسمی سازمان تامین اجتماعی به آدرس tamin.ir نسبت به ثبت نام و ثبت شماره حساب بانکی اقدام نمایند.

جزئیات دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی
در نخستین دوشنبه دیجیتالی طرح ۳۰۷۰، دو خدمت پرداخت کمک هزینه ازدواج و استعلام تحت تکفل بودن یا نبودن فرزندان اناث بیمه شدگان غیرحضوری شد.
بر این اساس، از این پس بیمه شدگانی که ازدواج می کنند برای ستاندن کمک هزینه ازدواج نیاز به مراجعه و حتی نیاز به درخواست ندارند و ازدواج های ثبت شده و احراز شرایط به صورت سیستمی بوسیله تعامل با سامانه های ثبت احوال، انجام و همان روز پرداخت صورت می گیرد.
پرداخت هدیه ازدواج بدون درخواست و مراجعه برای کلیه بیمه شدگان الزامی مشمول دارای ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه ظرف پنج سال منتهی به تاریخ ثبت رسمی نخستین عقد دائم واریز خواهد شد و روند پرداخت غیرحضوری کمک هزینه ازدواج به بیمه شدگان این سازمان به این قرار است:
- در امتداد بهینه سازی فرآیندها با رویکرد کاهش مراجعات، افزایش رضایتمندی بیمه شدگان، توسعه خدمات دیجیتال و غیرحضوری با بهره بردن از بانکهای اطلاعاتی و باتوجه به برقراری ارتباط با سازمان ثبت احوال کشور زمینه پرداخت کمک هزینه ازدواج بعنوان نخستین سرویس کاملا غیرحضوری، افتتاح شد.
- بر این اساس، شناسایی بیمه شدگان حائز شرایط ماده (۸۵) قانون تامین اجتماعی و فرآیندهای مربوط به ثبت مشخصات، انجام محاسبات، صدور اسناد و ارسال به اداره کل امور مالی در سامانه متمرکز تعهدات کوتاه مدت برای واجدین شرایط که دارای شماره حساب و شماره تلفن همراه معتبر در سیستم هستند، در آخر هرماه به صورت هوشمند و بدون نیاز به مراجعه بیمه شده به واحد اجرائی صورت می پذیرد و مراتب نیز بوسیله پیامک به بیمه شده اعلام می شود.
- علاوه بر شیوه فوق، امکان ثبت اطلاعات مربوط به ازدواج توسط بیمه شده بوسیله سامانه خدمات غیرحضوری به آدرس اینترنتی eservices.tamin.ir برقرار است.
- افرادی که با وجود تکمیل اطلاعات شماره حساب و شماره تلفن همراه در سامانه خدمات غیرحضوری، در آخر ماه مربوطه، پیامک ثبت کمک هزینه ازدواج را دریافت نمی کنند، می توانند بوسیله مراجعه به آدرس اینترنتی مذکور از مسیر (منوی بیمه شدگان / حمایت های کوتاه مدت / درخواست کمک هزینه ازدواج) از علت عدم دریافت کمک هزینه ازدواج باخبر و در صورت اعتراض با ثبت درخواست پشتیبانی و بارگذاری تصاویر عقدنامه و صفحه ازدواج شناسنامه بوسیله منوی «افزودن تصاویر جدید» نسبت به ارائه درخواست و پیگیری های مربوطه اقدام نمایند.
به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، شرایط کلی برخورداری از کمک هزینه ازدواج به این شرح است:
- کمک هزینه ازدواج هدیه ای است که از طرف سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان واجد شرایطی که تشکیل خانواده جدید می دهند، پرداخت می شود. کمک هزینه ازدواج به بیمه شدگانی که برای نخستین بار ازدواج می کنند پرداخت می شود و میزان آن معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق بیمه شده است.
- مزد یا حقوق متوسط هر بیمه شده از تقسیم کردن مجموع حقوق دریافتی بیمه شده در دو سال پیش از ازدواج که بر اساس آن از وی حق بیمه کسر شده است، بر عدد ۲۴ بدست می آید. بیمه شده علاوه بر ازدواج اول، باید دارای شرایط دیگری نیز برای استحقاق دریافت کمک هزینه ازدواج داشته باشد که می توان به دائمی بودن عقد ازدواج و ثبت آن در دفتر رسمی ازدواج اشاره نمود.
- همین طور در تاریخ ثبت ازدواج، باید رابطه استخدامی بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد و بیمه شده در یکی از کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی در حال کار باشد. بیمه شده باید در پنج سال قبل از ازدواج، حق بیمه ۷۲۰ روز کار را به شعب تامین اجتماعی پرداخته باشد تا کمک هزینه ازدواج به وی تعلق بگیرد.

حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری بگیران با ثبت هوشمند خاتمه کفالت
حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری بگیران با ثبت هوشمند خاتمه کفالت خدمت دیگری است که در هفته سوم اجرای طرح ۳۰۷۰ رونمایی گردید.
روش بهره مندی: ثبت هوشمند خروج از کفالت فرزندان (دختر) مستمری بگیران برمبنای اطلاعات دریافتی از ثبت احوال است.
مشمولان این خدمت نیز بیش از یک میلیون و 200 هزار فرزند دختر مستمری بگیران هستند.

ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی تامین اجتماعی
در هفته دوم اجرای طرح ۳۰۷۰، ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی رونمایی گردید. بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارفرمای تحت پوشش قانون تامین اجتماعی در کشور می توانند به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به آدرس http: //eservices.tamin.ir مراجعه کنند و از این خدمت برخوردار شوند.
توسعه خدمات الکترونیکی برای سازمان تامین اجتماعی و بیمه شدگان آن مزیت های فراوانی دارد و ضمن کاهش هزینه ها رضایتمندی مخاطبان را به دنبال دارد.
ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی سازمان تامین اجتماعی که شامل اعلامیه، اخطاریه، اجرائیه، صورتحساب و... است.

الکترونیکی شدن ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پیمانکار
الکترونیکی شدن ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پیمانکار در سامانه خدمات الکترونیکی سازمان، برای کلیه پیمانکاران و واگذارندگان کار سراسر کشور از خدمات طرح ۳۰۷۰ است که در هفته سوم رونمایی گردید.
سالانه قریب به ۲۰۰ هزار مفاصاحساب صادر می شود و همچون دستاوردهای غیرحضوری شدن این طرح کاهش تردد غیرضروری کارفرمایان، افزایش امنیت اطلاعات سازمان است.
همین طور کارگاه ها به سبب استفاده از یک سامانه اختصاصی، امکان مشاهده مفاصاحساب های صادره در سامانه اختصاصی سازمان و حذف نیم میلیون مکاتبه غیرضروری درباب مفاصاحساب ها و اصالت سنجی آنهاست.

استعلام وضعیت دریافت مستمری و ارتباط بیمه ای بیمه شدگان
سرویس استعلام وضعیت مستمری و ارتباط بیمه ای خدمات دیگری هستند که در هفته سوم اجرای طرح ۳۰۷۰ رونمایی شدند.
برای دریافت این خدمات در گذشته، هر خدمت گیرنده بطور متوسط بیش از یک روز معطل می شده اما در این مدل مستمری بگیر درخواست غیر حضوری می دهد، گواهی وضعیت دریافت می کند و بعد می تواند آنرا رمزگذاری شده به هرجا خواست عرضه نماید.
حذف سالانه ۵۰۰ هزار مراجعه فرد سالمند به شعب، حذف سالانه حدود ۴۰۰ هزار مراجعه نیروی کار به شعب، جلوگیری از هدررفت یک میلیون نفر-ساعت نیروی کار، پیش بینی آزادسازی ۹۰ هزار نفر ساعت وقت پرسنل شعب، حذف کاغذ و هزینه چاپ، نگه داری و گردش یک میلیون سند از جریان ارائه خدمت و افزایش روانی و اعتبار اسناد و حذف کامل امکان جعل استعلام ها همچون مزیت های دیجیتالی شدن این خدمت است.

سرویس تکمیل سوابق کسری از ماه
سرویس تکمیل سوابق کسری از ماه از خدمات طرح ۳۰۷۰ است که در هفته سوم رونمایی گردید.
تا کنون هفت ایستگاه کاری باید طی می شد تا این خدمت ارائه شود؛ اما حالا این پروسه غیرحضوری انجام می شود. پیش بینی شدهد است حدود ۵۰۰ هزار متقاضی از این سرویس استفاده کنند و یک میلیون نفر ساعت از وقت نیروی کار ذخیره شود. همین طور ۱۵۰هزار نفر ساعت وقت پرسنل ذخیره و یک میلیون سند کاغذی حذف می شود.

ثبت نام غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی
ثبت نام غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی از دیگر خدمات طرح ۳۰۷۰ است که در هفته سوم رونمایی گردید.
حذف الزام مراجعه بیمه شده نیروی کار به شعب سازمان به دنبال ارائه این خدمت دستاورد مهمی است که از این پس محقق می شود.

انعقاد قرارداد ادامه بیمه بطور اختیاری
انعقاد قرارداد ادامه بیمه بطور اختیاری از خدمات طرح ۳۰۷۰ است که در هفته چهارم اجرا، رونمایی گردید.
بگفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی بر این اساس هرشخصی که دارای حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه و کمتر از ۵۰ سال سن داشته باشد می تواند درخواست بیمه اختیاری را ارائه نماید. قبلا کل پروسه حضوری بود که حالا کاملا غیرحضوری شده است.
سالانه بیش از ۷۰ هزار درخواست انعقاد قرارداد به تامین اجتماعی ارسال می شده که حالا با غیرحضوری شدن این خدمت، از بار مراجعات کم می شود.
نکته دیگر پرداخت آنلاین حق بیمه است. قبلا بیمه شدگان اختیاری و مشاغل آزاد باید حق بیمه را پرداخت می کردند و ۴۸ تا ۷۲ ساعت منتظر می ماندند تا وصولی صورت گیرد. اما حالا با مساعدت بانک رفاه به محض اینکه بیمه شده بوسیله سامانه حق بیمه بپردازد و پول از حسابش برداشت شود، تاییدیه وصولی ارسال و بیمه شده استحقاق ارائه خدمات درمانی را می یابد.
تامین اجتماعی نزدیک به یک میلیون بیمه شده اختیاری فعال دارد که سالانه چهار تا هشت بار به شعب و کارگزاری ها مراجعه می کنند که از این پس دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست.



1399/09/14
12:24:37
5.0 / 5
1617
تگهای خبر: service , ازدواج , اینترنت , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان