کارگردانان بزرگ جهان که در حسرت اسکار ماندند

کارگردانان بزرگ جهان که در حسرت اسکار ماندند استنلی کوبریک، دیوید فینچر و پل توماس اندرسن همچون فیلمسازان بزرگی هستند که در کمال ناباوری هیچ وقت موفق به کسب جایزه اسکار نشدند.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نخستین مراسم اهدای جوایز اسکار در سال ۱۹۲۹ انجام شد و جایزه بهترین کارگردانی در دو بخش کمدی و درام به لوئیس مایلستون و فرانک بورزیگی رسید. از آن زمان تا به امروز جایزه اسکار به جایگاه معتبرترین جایزه سینمایی جهان رسیده است. با این وجود با وجود آن که نزدیک به صد سال از راه اندازی جایزه اسکار می گذرد، تعدادی از معروف ترین فیلمسازان جهان تا حالا از کسب اسکار بهترین کارگردانی یا بهترین فیلم محروم مانده اند.
یکی از دلیلهای این امر می تواند عدم تنوع در جوایز اسکار باشد؛ تا حالا تنها دو زن و سه فیلمساز آسیایی جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرده اند و هیچ کارگردان سیاه پوستی به این افتخار نائل نشده است.
مجله فار اوت/Far Out در مطلبی به معرفی چند تن از این کارگردانان نام دار پرداخته که در ادامه به آن اشاره می کنیم:
استنلی کوبریک


اکثریت سینمادوستان استنلی کوبریک را بعنوان یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ می شناسند اما آکادمی اسکار هیچ وقت بر این دیدگاه صحه نگذاشت. با وجود ۱۳ نامزدی برای جایزه اسکار همچون اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم های ۲۰۰۱: ادیسه فضایی، دکتر استرنج لاو، پرتقال کوکی و بری لیندون، کوبریک تنها یک دفعه رنگ اسکار را به خود دید که آن هم برای جلوه های بصری فیلم ادیسه فضایی بود.
کوبریک با مهارت خود در ساخت فیلم در مجموعه متنوعی از ژانرها، از ژانر جنگی و جنایی گرفته تا درام تاریخی و فیلم های فضایی، در هر فیلمی که می ساخت جهان های مختلفی را زیرپا می گذاشت و هم زمان ذوقی کاملا مدرن و هیجان انگیز داشت که در مقایسه با سایر فیلمسازان منحصربه فرد بود. نورپردازی فریبنده فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی و درون مایه های پیچیده این فیلم درباره تکامل انسانیت و فناوری همگام با بازی خارق العاده کیر دولی (Kier Dullea) این فیلم را چند پله بالاتر از فیلم های هم دوره خود قرار داد. کوبریک در سال ۱۹۶۸ برای این فیلم که یکی از بزرگترین فیلم های تاریخ است نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد اما این جایزه را برای فیلم اولیور! به کارول رید واگذار کرد.
پل توماس اندرسن


شاید غافلگیرکننده باشد که پل توماس اندرسن با وجود نامزدی در شاخه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم های خون به پا خواهد شد و رشته خیال، تا حالا برنده جایزه اسکار نشده است. این فیلمساز آمریکایی در ضمن دوران فعالیت حرفه ایش که در سال ۱۹۹۶ با فیلم برد دشوار (Hard Eight) شروع شد تا حالا بارها خودرا بعنوان یک کارگردان فوق العاده اثبات نموده است.
اندرسن از سال ۱۹۹۶ تا حالا ۹ فیلم بلند ساخته و بارها با چهره هایی چون دنیل دی لوویس و فیلیپ سیمور هافمن همکاری کرده است. وی در تازه ترین فیلم خود، پیتزا لیکوریس، نیز از پسر نوجوان هافمن فقید که کوپر نام دارد در نقش اصلی بهره برد. اگر موفقیت فعلی اندرسن را شاهد بگیریم، اجتناب ناپذیر است که وی در آینده جایزه اسکار بهترین کارگردانی را با خود به خانه خواهد برد.
دیوید فینچر


فینچر با وجود آثار قابل توجهی که در کارنامه دارد، بارها در دوره های مختلف توسط آکادمی اسکار نادیده گرفته شده است. کارگردان فیلم های باشگاه مشت زنی و هفت تا حالا سه بار نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده اما رقابت برای رسیدن به این جایزه را در سال ۲۰۰۸ به دنی بویل، در سال ۲۰۱۰ به تام هوپر و در سال ۲۰۲۱ به کلویی ژائو باخت.
فینچر استاد ساخت فیلم های روانشناختی مهیج است و دقیقا می داند که چه زمانی عناصر خاصی از داستان را برای مخاطب فاش کرده و چه زمانی آنها را در پس پرده نگه دارد.
این فیلمساز آمریکایی تا حالا بارها خودرا بعنوان یک قصه گوی باهوش ثابت کرده است، قصه گویی که داستانش را تیزهوشانه، سرگرم کننده و دقیق روایت می کند. فیلم شناسی موفق این کارگردان که قدمت آن به دهه ۱۹۹۰ میلادی باز می گردد، حاکی از آنست که حدودا هرکدام از فیلم های او می تواند نامزد جایزه اسکار شود و شانس بالایی برای برد داشته باشد. اما از بخت بد فینچر تعدادی از بهترین فیلم های او همچون باشگاه مشت زنی، دختر گمشده، هفت و زودیاک هیچوقت حتی نامزد دریافت اسکار هم نشدند.
وونگ کار وای


وونگ کار وای که ساخت فیلم های کلاسیکی چون فرشتگان سقوط کرده، چانگ کینگ اکسپرس و درحال و هوای عشق را در کارنامه دارد، بعنوان یکی از بزرگترین کارگردانان مولف سینمای مدرن شناخته می شود.
این فیلمساز هنگ کنگی با وجود کارنامه درخشانی که دارد، تا حالا حتی یک دفعه هم نامزد جایزه اسکار نشده است. وونگ در آثارش بطور معمول از روایت غیر خطی و یک پالت رنگی شاخص استفاده می نماید. انگشت شمارند کارگردانانی که مثل وونگ در به نمایش کشیدن پیچیدگی های تنهایی به چنین مهارتی رسیده باشند.
تاکنون تنها چهار چهره آسیایی موفق به کسب جایزه اسکار بهترین کارگردانی شده اند؛ آنگ لی اولین کارگردان از این گروه چهارنفری بود که در سال ۲۰۰۵ برای فیلم کوهستان بروک بک اسکار گرفت و همزمان هم به نخستین کارگردان آسیایی و کارگردان رنگین پوست تبدیل شد که این جایزه را از آن خود می کند.
ریچارد لینکلیتر


لینکلیتر در سال ۱۹۹۳ با اکران فیلم مات و مبهوت که روایتی از حومه آمریکا در دهه ۷۰ میلادی است، به شهرت رسید.
وی در سال ۱۹۹۵ فیلم قبل از طلوع را روی پرده سینماها برد که به نخستین قسمت از یکی از معروف ترین سه گانه های تاریخ سینما تبدیل شد. دیالوگ های ناتورالیستی تاثیر پذیرفته از سینمای اریک رومر فرانسوی، چیزی است که این فیلم را جذاب و دیدنی می کند. تعجبی ندارد که خیلی از منتقدان فیلم قبل از طلوع را در لیست بزرگترین فیلم های تاریخ قرار داده و از آن بعنوان فیلمی که به زیبایی تصویربرداری شده و به طرز جسورانه ای رمانتیک است، یاد می کنند.
لینکلیتر با وجود کسب چند نامزدی برای اسکار همچون نامزدی برای جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم پسرانگی (۲۰۱۴) و جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی برای فیلم پیش از غروب (۲۰۰۴)، تا حالا موفق به کسب جایزه اسکار نشده است.
ویم وندرس


ویم وندرس که بیشتر با فیلم پاریس، تگزاس شناخته می شود یکی از اصلی ترین چهره های سینمای نوین آلمان است. با وجود آن که سه مورد از مستندهای وی در شاخه بهترین مستند بلند نامزد دریافت جایزه شده اند، وی تا به امروز همیشه از مراسم اهدای جوایز اسکار دست خالی بیرون آمده است.
وندرس مکررا با تولید فیلم هایی خارق العاده همچون آلیس در شهرها و بالهای اشتیاق به بررسی درون مایه هایی چون تنهایی، فقدان و حافظه می پردازد.
مایه تاسف است که فیلمی چون پاریس، تگزاس که روایتی زیبا از انزوا و رهایی را بوسیله مکالمات بین کاراکترها به تصویر درمی آورد به لیست نامزدهای جایزه اسکار راه نیافت.
عثمان سمبن


عثمان سمبن زاده سال ۱۹۲۳، با فیلم دختر سیاه پوست (۱۹۶۶) به نخستین کارگردان اهل کشورهای جنوب صحرای آفریقا تبدیل شد که یک فیلم بلند ساخته و منتشر می کند. این فیلم تنها ۶۰ دقیقه است اما در همین مدت کوتاه روایتی متاثرکننده از یک زن جوان سنگالی را بازگو می کند که به امید پیدا کردن کار بعنوان پرستار بچه راهی فرانسه می شود. سمبن در این فیلم از تصویرسازی های فراوان برای به نمایش درآوردن اثرات استعمارگری و نژادپرستی استفاده می نماید و نشان میدهد که چطور سرکوبگران، هویت مردمان تحت استثمار را در هم می شکنند.
آکادمی اسکار تا حالا جایزه اسکار بهترین کارگردانی را به هیچ کارگردان سیاهپوستی اهدا نکرده است، حقیقتی که فقدان تنوع در این جایزه سینمایی را برجسته می کند. بدون تردید، فیلم دختر سیاه پوست از سمبن از فیلم های شایسته جایزه اسکار است اما راه او برای رسیدن به این جایزه ناهموار است همانطور که تا سال ۱۹۹۱ طول کشید تا برای نخستین بار یک فیلمساز سیاه پوست به لیست نامزدهای اسکار راه یابد. جان سینگلتون با فیلم پسران و محله به این نامزدی دست یافت و تاریخ ساز شد.
اریک رومر


اریک رومر در کنار افرادی چون ژان لوک گدار و فرانسوا تروفو از جمله شخصیت های موثر در موج نوی سینمای فرانسه بود. رویکرد هوشمندانه و فلسفه وی به فیلمسازی او را در میان پرآوازه ترین فیلمسازان امروز به یکی از محبوبترین ها تبدیل نموده است.
در فیلم های رومر گرمایی وجود دارد که نشات گرفته از استفاده وی از چشم اندازهای طبیعی خصوصاً منظره کنار دریاست که همزمان با تمرکز روایت روی مکالمات، حسی باشکوه و متعالی برای مخاطب به ارمغان می آورد. در سال ۱۹۷۰ میلادی فیلم سیاه و سفید شب من در منزل مود از او که کاوشی در مساله مسئولیت اخلاقی و خیانت است، نامزد جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد اما جایزه اسکار در این شاخه برای فیلم پاتون به فرانسیس فورد کوپولا و ادموند اچ نورث رسید.
لین رمزی


لین رمزی، فیلمساز اهل اسکاتلند، در تصویر اثرات سوگ و حس گناه نابغه است و بطور معمول شخصیت های جوان را محور فیلم هایش قرار می دهد. درام روانشناختی مورورن کالار از او که در سال ۲۰۰۲ روی پرده سینماها رفت، یک فیلم تامل برانگیز است و آخرین فیلم این کارگردان، تو هیچوقت واقعا اینجا نبودی (۲۰۱۷)، بعنوان اثری توصیف شده است که با سبکی بی نقص تولید شده و همزمان به همه احساسات مخاطب هجوم می آورد.
توجه بی کم و کاست رمزی به جزئیات، از انتخاب موسیقی گرفته تا مفاهیم خیره کننده تصاویر مورد استفاده، فیلم های او را به طرز استثنایی جذاب و دیدنی می کند. با این وجود تعجبی ندارد که چرا رمزی تا حالا نامزد جایزه اسکار نشده است چون تابه حال تنها دو زن فیلمساز برنده این جایزه شده و در ۹۳ دوره ای که از این مراسم می گذرد، در مجموع تنها ۷ زن در این شاخه نامزد دریافت جایزه شده اند.

1400/12/03
12:36:50
5.0 / 5
1011
تگهای خبر: بازی , جوان , فناوری , مهارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان