موکب مجازی فانوس هم به یاری اربعینی ها آمد

موکب مجازی فانوس هم به یاری اربعینی ها آمد به گزارش جوان بین، مدیر پروژه نرم افزار اربعینی «فانوس» اظهار داشت: این نرم افزار می تواند خدمت دهنده و خدمت گیرنده را در پیاده روی اربعین به یکدیگر نشان دهد.


مقداد احمدی در تشریح فعالیتهای نرم افزار فانوس به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال ها در فضای کارهای جهادی می دیدیم، به نسبتی که نیاز وجود دارد، خدمت دهنده نداریم؛ هنگامی که سازمان ها وارد این فضا می شوند ظرفیت هایشان محدود است. اما اتفاقی که می افتد اینست که مردم به یکدیگر خدمت می دهند و این خدمت به زائر اباعبدالله(ع) طوری عرضه می شود که آن فرد این خدمت را شاید هیچ جای دیگر اینطور تجربه نکند. این مدل برای ما خیلی جلب توجه کرد.
وی در رابطه با اینکه نرم افزار فانوس چگونه مقرر است این تسهیل گری را انجام دهد، اظهار داشت: در نرم افزار فانوس یک بستری را آماده کردیم تا افرادی که دوست دارند در این فضا خدمت کنند؛ خدمت خودشان را به زائری که نیازمند آن خدمت هست، ارائه نمایند. این خدمات از کارهای خیلی ساده مانند هل دادن ویلچر، حمل بار و یا حتی حضور در یک موکب بعنوان یک خادم ساده، تا حضور یک پزشک متخصص برای عرضه خدمات درمانی، می تواند باشد.
احمدی اضافه کرد: از این ظرفیت در مدلهای سنتی نمی توان بهره گرفت. درصدد بودیم، ابزار بکارگیری آن ایجاد شود و بخشی از ظریفیت اربعین این گونه با کمک این نرم افزار احیا شود. در نرم افزار فانوس تیمی که پای کار آمد با همین مدل اربعینی آمد، حول همین فضای اربعین شکل گرفت. افرادی نخبه که عموماً فارغ التحصیل های دانشگاه شریف و تهران بودند و در فضای اربعین حول ماجرای امام حسین (ع) با هم آشنا شده بودند و جمعشان شکل گرفته بود، تصمیم گرفتند که نرم افزار فانوس را ایجاد کنند. مثل یک موکبی که در واقع به زائرین خدمت می کند این افراد تصمیم گرفتند که بخشی از وقتشان را طی سال پای این نرم افزار بگذارند؛ با این که در واقع محل کار و پروژه مشترک هم نداشتند خود این فضای اربعین سبب شد که افراد مختلف بیایند پای کار و هر کدامشان یک گوشه این کار را دست بگیرند تا اپلیکیشن فانوس شکل بگیرد.
مدیر نرم افزار در رابطه با هزینه های ساخت فانوس اظهار داشت: در واقع خود اپلیکیشن فانوس در فضایی بوجود آمده که می خواهد آنرا ترویج کند. تا هم اکنون شاید بشود اظهار داشت که برای اپلیکیشن فانوس حدود ۵ میلیارد تومان هزینه نرم افزاری شده (بدون در نظر گرفتن هزینه های زیرساخت و سخت افزار) اما هزینه بشکلی بوده که تا حالا یک ریال هم بابتش پرداخت نشده و آدم ها در چارچوب خدمت این سرویس را عرضه کرده اند.


وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه وجه تمایز فانوس با دیگر اپلیکیشن های اربعینی که خدمات و موکب های مسیر را معرفی می کنند چیست، اظهار داشت: وجه تمایز نرم افزار فانوس با دیگر نرم افزارها در اینست که نرم افزارهای دیگر تلاش می کنند تا با عرضه یک سری اطلاعات به زوار، سفر را برای آنها راحت کنند. اما نرم افزار فانوس تلاش می کند ظرفیت هایی که وجود دارد و کسی از آنها اطلاعی ندارد و احتیاج به این ظرفیت ها هم بسیار زیاد است، در معرض دید کاربران قرار بدهد و در این فضا خدمت دهنده و خدمت گیرنده را به یکدیگر وصل کند.
احمدی اظهار داشت: فانوس تسهیل گر سفر هم می شود، اما بیشتر در واقع نگاهش این است؛ افرادی که در این سفر می توانند خدمتی عرضه دهند؛ از این ظرفیت شان استفاده گردد. در حالیکه شاید در حالت عادی، این شرایط برایشان مهیا نبود. ما فکر نمی نماییم اربعین یک رخداد دوهفته ای باشد. نگاه ما اینست که اربعین ماجرایی خدایی است که پروردگار جلوی چشم انسان گذاشته و در این دو هفته باید تلاش نماییم فرهنگ خدایی رو درست و دقیق یاد بگیریم، تا در موضوعات مختلف همچون حوادث طبیعی و انسان ساخت و موضوعات محرومیت زدایی، فرهنگ نشات گرفته از اربعین تداوم یابد.



منبع:

1401/06/21
22:47:36
5.0 / 5
590
تگهای خبر: پزشك , خدمات , دانشگاه , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان