لزوم تدوین سیاست مخدری برای رسانه های ایران
به گزارش جوان بین، پژوهشگر ارشد موسسه کادراس با تأکید بر لزوم تدوین استراتژی کلان رسانه ای از طرف «ستاد مبارزه با مواد مخدر» اظهار داشت: نگاه افراطی «بیمار پنداری» معتادان منجر شده هرگونه مسئولیتی از عهده آنان در ذهن برخی اقشار برداشته شود این در حالیست که در این خصوص نیاز به توجیه رسانه ها و تدوین سیاست مخدری رسانه ای سازمان یافته در ایران به شدت احساس می شود.
محمد بیات در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه یکی از ابعادی که برای گذار به سیاست پیش گیری از اعتیاد و کاهش تقاضا در سیاست مخدری ایران مغفول مانده، الزامات پیشگیری در زمینه رسانه ای است، اظهار داشت: سیاست مخدری رسانه ای پیشگیرانه بطور کلی در رسانه های کشور بسیار مهجور مانده و عمده کارهای رسانه های کشور به سایر ستون های سیاست مخدری همچون «مقابله با عرضه»، «درمان» و «کاهش آسیب» محدود شده که البته چندان نیز نمی توان از آن خرده گرفت. برای اینکه در هر کشور رسانه ها بازتاب دهنده واقعیت های آن جامعه به شمار می آیند و از آنجائیکه در وضعیت فعلی عمده توان و ظرفیت سیاست مخدری کشور به موضوع مقابله با عرضه و درمان اختصاص یافته طبیعتاً اخبار این حوزه ها به شدت بیش از مسائل مربوط به پیشگیری در رسانه ها بازتاب می یابد.
وی معتقد می باشد که این مساله همه ماجرا نیست و ظرفیت رسانه ها تنها به سطح بازنمودی محدود نمی شود و از آنها بطور کلی انتظار می رود در سطح «افق گشایی» نیز بیش از پیش به سیاست پیش گیری از اعتیاد بپردازند. بدین معنا که بازتاب دادن اخبار رویدادهای کشور به تنهایی برای رسانه ها (اعم از دولتی و غیر دولتی، تصویری و مکتوب و شبکه های اجتماعی) تنها یک روی سکه از فعالیت رسانه ایست. طبیعتاً دراین زمینه انتقاد چندانی نسبت فعالیت رسانه ها نمی توان داشت، اما با توجه به این که رسانه ها در جریان رسالت خود، تنها ماهیت بازنمودی و منفعل ندارند و در تأثیرگذاری اجتماعی و آموزش افکار عمومی نیز از ظرفیت بالایی برخوردار می باشند، نیازمند دو اقدام مهم اولاً از طرف نهادهای سیاست گذار و ثانیاً از طرف خود رسانه ها هستیم.
پژوهشگر ارشد موسسه کادراس با تأکید بر این که در این سطح نیازمند تدوین استراتژی کلان رسانه ای از طرف «ستاد مبارزه با مواد مخدر» و دیگر نهادهای سیاست گذار هستیم تا در امتداد پیش گیری از اعتیاد، رسانه ها را مکلف به تولید محتوای علمی، کارآمد، آسان فهم و تأثیرگذار کنند، تصریح کرد: لازم است تناسبی میان تولیدات رسانه ای در زمینه های مختلف سیاست مخدری برقرار شود. برای مثال در کشورهایی که در عرصه پیش گیری از اعتیاد پیشرو به حساب می آیند (مانند سنگاپور و بریتانیا) شمار اخبار و تولیدات رسانه ای معطوف به پیشگیری هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی نسبت به دیگر ستون های سیاست مخدری در این کشورها برتری محسوسی دارد.
بیات اشاره کرد: همین طور در این کشورها اخبار رسانه ها بااینکه گاه از سیاست مخدری رسمی انتقاد کرده و نقاط ضعف آنرا برمی شمارند، اما دراین زمینه که سیاست های پیشگیرانه راه حل نهایی حل و فصل بحران مواد مخدر و اعتیاد در کشورهای مختلف است، هیچگونه تردیدی وجود ندارد. اما چنین اجماعی در ایران هنوز به دست نیامده و پس خیلی از رسانه های کشور ناخواسته و بدون اطلاع دقیق از نتایج این امر گاه از لزوم کاهش محدودیت ها در حوزه مصرف مواد مخدر و یا وارد شدن ایران به مسیر جرم زدایی و یا قانونی سازی مصرف مواد مخدر سخن به میان می آورند. بااینکه لازم است دراین زمینه نیز آزادی بیان به اعلی درجه مورد حراست و حفاظت قرار گیرد ولی، بنظر می رسد مشکل اساسی دراین زمینه ها عدم وجود برداشت علمی و اطلاعات کافی درباب پیش گیری از اعتیاد است. همین طور در رسانه های کشور و نیز فضای مجازی و نیز در واقعیت با «پزشکی شدگی مفرط» پدیده اعتیاد و نگاه به آن روبه رو هستیم. بدین معنا که نگاه افراطی «بیمار پنداری» معتادان منجر شده هرگونه مسئولیتی از عهده آنان در ذهن برخی اقشار برداشته شود اما حتی معروف ترین لیبرال دموکراسی های غربی نیز چنین فرضی را دنبال نمی کنند.
وی افزود: امروزه در غرب دادگاه هایی تحت عنوان «دادگاه سلامت» شکل گرفته و افراد به سبب اعتیاد، محاکمه می شوند. در حقیقت صفت بیمار در این جوامع به معتادانی گفته می شود که درصدد ترک اعتیاد باشند، نه افرادی که آزادانه و با اعتیاد در جامعه زندگی می کنند و خواسته یا ناخواسته دیگران را نیز در معرض لطمه های خود قرار می دهند. به همین دلیل نیاز به توجیه رسانه ها و تدوین یک سیاست مخدری رسانه ای سازمان یافته در ایران به شدت احساس می شود.
پژوهشگر ارشد موسسه کادراس با اشاره به این که دومین سطحی که رسانه های کشور می توانند، حتی در غیاب یک استراتژی مدون در زمینه پیشگیری به آن اقدام نمایند، افق گشایی است، اضافه کرد: این امر شامل تولید محتوای آموزشی در زمینه پیش گیری از مواد مخدر است. به عنوان مثال «رابرت مک فیلد»، پژوهشگر آمریکایی معتقد است: «از در و دیوار رسانه ای که استراتژی پیش گیری از اعتیاد را مبنای کار خود قرار داده باید مطالب پیشگیرانه ببارد نه این که اخبار مربوط به قانونی سازی مصرف و ترک اعتیاد در آن بیش از پیشگیری باشد.» رسانه های ایرانی باید دراین زمینه مبادرت به فعالیت در سه سطح «آگاهی بخشی»، «آموزش» و «مشاوره» کنند.
منبع: جوان بین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب