دانستنی هایی برای بیمه شدگان تامین اجتماعی

نحوه جمع آوری سوابق بیمه ای

نحوه جمع آوری سوابق بیمه ای به گزارش جوان بین، برپایه قوانین سازمان تأمین اجتماعی، کارفرما موظف است برای هر فرد شاغل در کارگاه های مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی، صورت مزد، حقوق و حق بیمه مربوطه را در مهلت قانونی و برپایه قواعد موجود به صورت ماهانه پرداخت کند. با پرداخت حق بیمه ماهانه، برای هر فرد بیمه شده، سابقه بیمه پردازی ایجاد می شود که این سوابق در بانکهای اطلاعاتی این سازمان نگهداری می شود.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، در صورتیکه بیمه شده حائزشرایط برخورداری از حمایت های مقرر در قانون تامین اجتماعی همچون برقراری مستمری بازنشستگی، برقراری مستمری از کارافتادگی، برقراری مستمری بازماندگان، برقراری بیمه بیکاری، انتقال حق بیمه به سایر صندوق ها، برخورداری از کمک هزینه ها و غیره... باشد، باید با در دست داشتن مدارک شناسایی به آخرین شعبه محل پرداخت حق بیمه خود مراجعه و نسبت به تکمیل فرم درخواست جمع آوری سابقه، پرونده و ثبت آن در دفتر شعبه اقدام نماید.
جمع آوری سوابق بیمه ای بیمه شدگان در یک شعبه، روند ارائه خدمت و برقراری مستمری آنان را آسان می کند. چنانچه بیمه شده ای در بیش از یک شعبه تامین اجتماعی دارای سوابق پرداخت حق بیمه باشد، جهت جمع آوری سوابق کارکرد خود باید به آخرین شعبه محل پرداخت حق بیمه مراجعه کند. شعبه تامین اجتماعی بعد از شناسایی شعبه محل پرداخت حق بیمه وی، سوابق بیمه شده را از شعب ذی ربط جمع آوری خواهدنمود. سازمان تامین اجتماعی در تلاش است که با تکمیل پروژه ساماندهی سوابق بیمه شدگان در سراسر کشور، سوابق بیمه ای بیمه شدگانش را مکانیزه و کارنامه سوابق بیمه ای ارائه کند.
اما برای احیای سوابق بیمه ای ناموجود چه باید کرد؟ بر طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی، کارفرما موظف است برای هر فرد شاغل در کارگاه های مشمول قوانین کار و تامین اجتماعی، صورت مزد، حقوق و حق بیمه مربوطه را در مهلت قانونی و بر طبق قواعد موجود بصورت ماهانه پرداخت کند.
طبق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی، مهلت قانونی برای تحویل فهرست و پرداخت حق بیمه هر ماه، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد است و کارفرمایان مکلف هستند حق بیمه کارگران و شاغلان را در مهلت قانونی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند. با پرداخت حق بیمه ماهانه، برای هر فرد بیمه شده، سابقه بیمه پردازی ایجاد می شود که این سوابق در بانکهای اطلاعاتی این سازمان نگهداری می شود. سابقه بیمه به منزله ماه ها و سالهای پرداخت حق بیمه است که ملاک ارائه تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت به بیمه شدگان قرار می گیرد.
لازم است همه بیمه شدگان ثبت نام در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به آدرس es.tamin.ir سوابق بیمه ای خودرا بصورت مرتب کنترل و بررسی نمایند. غالب کارفرمایان، خوش حساب و متعهد هستند و حق بیمه کارگران را در موعد مقرر پرداخت می کنند؛ ولی بعضاً مشاهده می شود که برخی کارفرمایان در پرداخت حق بیمه کارگران اهمال نموده اند و یک یا چند ماه حق بیمه برای بیمه شدگان پرداخت نشده و در بین سوابق بیمه ای بیمه شدگان، خلاءهایی به وجود آمده است.
این گروه از بیمه شدگان می توانند برای بازیابی سوابق آن ماه یا ماه هایی که حق بیمه آن پرداخت نشده، بصورت قانونی اقدام نمایند. روال کار اینطور است که این کارگران باید به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند و مدارک و مستنداتی که حاکی از اشتغال و دریافت مزد یا حقوق یا حق الزحمه در آن مقاطع باشد را به شعبه عرضه کنند و فرم ادعای سابقه را تکمیل کنند.
حالا در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان بخش اعتراض به سوابق، فعال گردیده است تا بیمه شدگان بدون مراجعه به شعبه، درخواست خودرا دراین زمینه عرضه کنند. مستندات مذکور در کمیته رسیدگی به ادعای سوابق بررسی و در صورت تأیید ادعای بیمه شده، میزان حق بیمه با رعایت مقررات جاری محاسبه و به کارفرما ابلاغ و بعد از طی مراحل قانونی، مدت مورد تأیید کمیته، جزو سابقه بیمه شده منظور می شود.
امکان تکمیل سوابق برای ماه های بدون کارکرد برای آن دسته از افراد که در ماه هایی کارکرد نداشته اند و به تبع آن، حق بیمه آنان نیز در آن ایام پرداخت نشده و میان سوابق بیمه ای آنها فاصله به وجود آمده است، وجود ندارد. این امکان فقط برای کسانی وجود دارد که در آن مقطع که برای آنها سابقه ایجاد نشده است، کار می کرده اند و کارفرما به هر دلیل، حق بیمه آنها را در مهلت مقرر قانونی پرداخت نکرده است و مدارکی دال بر اشتغال نظیر فیش حقوقی، حکم کارگزینی یا هر مدرکی که اثبات می کند برای کارفرمای مدنظر کار کرده اند را در اختیار داشته باشند.
بدین سبب لازم است کارگر این مدارک را به همراه مشخصات کارفرما و کارگاه به ضمیمه فرم ادعای سابقه، به شعب تامین اجتماعی ارائه یا در سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی ثبت کند. البته یک استثناء هم وجود دارد و آن هم مربوط به افرادی است که بالای ۶۰ سال سن و دارای سابقه بیمه کمتر از ۱۰ سال هستند و می خواهند با بهره گیری از قانون خاص تصویب شده برای این افراد، از مستمری بازنشستگی بهره مند شوند. این گروه از افراد می توانند در صورت تمایل شخصی خود، سوابق بیمه پردازی شان را تا سقف ۱۰ سال با پرداخت یک جای حق بیمه ایام باقی مانده تا ۱۰ سال، تکمیل کنند تا مطابق مقررات مستحق دریافت مستمری بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی شوند.
هریک از بیمه شدگان با شماره گیری #۱۴۲۰*۴* و ارسال شماره ۲ و در نهایت با ارسال شماره ملی، آخرین سابقه ماه قبلی خودرا با مقدار کارکرد روزانه و همین طور دستمزد ماهیانه، دریافت نمایند.
با توجه به صدور بخشنامه در شهریورماه سال ۹۹ از طرف سازمان تامین اجتماعی برای بیمه شدگانی که به سبب ماهیت شغلی خود بصورت کسری از ماه در کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی اشتغال به کار دارند مانند منشی مطب پزشکان، معلمان و... امکان تکمیل سوابق بیمه پردازی در روزهای جاری اشتغال بعد از عقد قرارداد، بطور اختیاری فراهم گشته است که این گروه از بیمه شدگان می توانند برای اطلاع از ضوابط و مقررات مربوط به تکمیل سوابق کسری از ماه - که البته فقط در مورد ماه های بعد از انعقاد قرارداد امکان پذیر خواهد بود- بخشنامه در رابطه با این مساله را از سایت سازمان دریافت و مطالعه و با عقد قرارداد، نسبت به ادامه بیمه پردازی خود بصورت کامل اقدام نمایند.




منبع:

1402/01/04
14:20:07
5.0 / 5
541
تگهای خبر: بازنشستگی , بازی , بیمه , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان