همزمان با هفته پژوهش؛

همایش ملی فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران

همایش ملی فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران به گزارش جوان بین، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات همزمان با هفته پژوهش روز سه شنبه ۲۱ آذر همایش ملی فرهنگ، رسانه ها و تحولات نسلی در ایران را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می نماید.



به گزارش جوان بین به نقل از مهر، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات همزمان با هفته پژوهش در روز سه شنبه ۲۱ آذر همایش ملی «فرهنگ، رسانه ها و تحولات نسلی در ایران: روندها، چالش ها و راهکارها» را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می نماید.
موضوع اصلی همایش، بررسی تاثیر و تأثر تحولات رسانه ها و دگرگونی های نسلی با تمرکز ویژه بر مخاطب کودک است. این مورد در همایش با برگزاری جلسات مختلف در چارچوب هایی همچون سخنرانی، گفتگو، کارگاه و غیره به بحث گذاشته می شود. این همایش دربردارنده ۱۰ پیش نشست با حضور صاحب نظران این حوزه، سخنرانی های همایش و پنل های گفتگو و مباحثه در همایش خواهد بود. انتشار فراخوان همایش بعد از تصویب در شورای علمی در خردادماه منتشر می شود.
بخش اصلی این تحولات ناشی از دیجیتالی شدن و عاملیت گرایی حاصل از پایان روایت های بزرگ است که سبب شده جامعه و شهروندان آن، تجلی گاه اصلی تغییرات باشند. چارچوب های فکری زیادی برای توضیح دگرگونی ها و تحولات سریع و عمیق دهه های اخیر پیشنهاد شده است. مفاهیم مدرنیته رادیکال، جامعه مخاطره آمیز، ابر مدرنیته و شتاب اجتماعی دیدگاه های متفاوتی را در مورد این دگرگونی ها منعکس می کنند؛ اما وجه مشترک این مفاهیم، حضور همه جایی رسانه هایی است که سبک زندگی نسل های مختلف جامعه، از کودک تا کهن سال، را درگیر خود کرده است. بر همین مبنا برخی پرسش های اساسی در این همایش از این قرارند: زیستن در دنیای رسانه ای شده ایرانی به چه معناست؟ تحولات رسانه ای چه رابطه ای با تحولات نسلی و اجتماعی دارند؟ نسل های مختلف ایرانی چه رفتاری «با» رسانه ها و «در» رسانه ها دارند؟ و آیا سابقه عملکرد رسانه ها تابحال در جهت گفتگو یا شکاف بین نسلی بوده است؟
همچنین تحولات نسلی، معناشناسی نسلی (Generational semantic) را گرفتار تغییر کرده اند. هویت و تعلق نسلی توسط روابط اجتماعی (رسانه ای و غیر رسانه ای) ایجاد می شود. بازنمایی های رسانه ای با کنترل حافظه و شناخت جمعی، معناشناسی نسلی نسل های مختلف را سامان می دهند. رسانه های نوین مثل تلفن های هوشمند، شبکه های اجتماعی و وب که مبتنی بر تعامل شکل گرفته اند، در ایجاد رابطه بین نسل های مختلف نقش دارند و بعنوان سکوهایی برای شکل گیری فرهنگ های مشترک عمل می کنند که می توانند تعاریف سنتی نسل را گرفتار چالش سازند. هوش مصنوعی و اپلیکیشن های تعاملی امکاناتی را برای نسل های نوی سالمندان و گروههای خاص پدید آورده اند که آنها را از نسل های پیشین سالمندان و گروههای خاص متمایز ساخته اند؛ به صورتی که میتوان از سالمندی یا بیماری در جهان نو و کهن سخن گفت. تحول در معنای نسل، فضای زیست و زندگی اجتماعی ما را هم متمایز از گذشته ساخته است. نیازهای تفریحی، یادگیری، بهداشتی و اجتماعی کودکان و نوجوانان امروز تحت تاثیر رسانه ها در مقایسه با گذشته تغییر کرده و تغییر در سیاستگذاری و حتی رویه های قانون گذاری را اجبار آور ساخته اند. بر همین اساس، در رابطه با نسل نوی ایرانی هر تفسیر و دیدگاهی که داشته باشیم، یک وجه مشترک وجود دارد: تحولات و دیجیتالی شدن رسانه ها مسیر دیجیتالی شدن جامعه و تغییرات فناورانه فرهنگ را هموار کرده اند و مشکلات ناشی از این تغییرات احتیاج به بحث در رابطه با شیوه های مختلف حکمرانی و دیپلماسی را هم مبرم و ضروری ساخته است. در همین راستا موضوعات محوری همایش حول محورهای زیر شکل گرفته اند.
در این همایش دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و اندیشمندان رسانه ها، ارتباطات و مطالعات فرهنگی در مورد روندها، چالش ها و راهکارهای موضوعات در سه محور زیر تأمل کرده و در مورد آنها بحث می کنند:
فرهنگ، رسانه و سیاستگذاری: در این محور به مبحث سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی در باب رابطه کودک و رسانه ها با تمرکز بر موضوع هایی نظیر خانواده، والدگری، گروههای خاص اجتماعی، فرودستان اجتماعی، سرگرمی و فراغت، دین موزاییکی، قانون گذاری، امنیت، تنظیم گری، مشروعیت سازی و مشروعیت زدایی، اعتماد، برندسازی و غیره پرداخته می شود.
فرهنگ، رسانه و دانش و فناوری: تحولات نوین در فنّاوری های رسانه ای و تاثیر و تأثر رسانه ها با حوزه ها و اشکال مختلف دانش و فناوری مبحث این محور است که با تمرکز بر موضوع هایی نظیر مخاطرات سلامت، روانشناسی رسانه ها، اثرات شناختی رسانه ها، متاورس، اینترنت اشیا، کنشگری های علمی نوین، هوش مصنوعی، شبه علم، اطلاعات جعلی، شکوفایی خلاقیت و غیره مورد بحث قرار می گیرد. این مباحث با محور قراردادن کودک و نوجوان بعنوان مصرف کننده، تولید کننده و عاملیت-کنشگری این گروه سامان می یابد.
فرهنگ، رسانه و زیست جهان ایرانی: جامعه ما از تحولات رسانه ای و فرهنگی تأثیرهای بارزی پذیرفته است که موضوعات آن در چارچوب هایی چون شهر هوشمند، شهر مجازی، سپهرهای عمومی نوین، ارتباطات شهری، زندگی روزمره، تبلیغات شهری، حافظه جمعی، منظر محلی، روایت شهری، فضاهای شهری، محیط زیست و اکوسیستم شهری و روستایی متأثر از تعامل رسانه ها و فرهنگ برای نسل های مختلف با تکیه بر کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار می گیرند.


منبع:

1402/06/26
14:14:22
5.0 / 5
506
تگهای خبر: اینترنت , بهداشت , پژوهش , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان