موش هایی که از خودشان سلفی می گیرند
جوان بین: یک عکاس دو موش را تعلیم داده تا از خودشان عکس بگیرند و جالب اینجاست که موش ها دیگر دست از سلفی گرفتن برنمی داشتند.
غزال زیاری: آگوستین لیگنیر، یک عکاس حرفه ای در پاریس، زمانی که در مقطع فوق لیسانس تحصیل می کرد، ایده ای درباره ی عکاسی در دنیای مدرن را در ذهن پروراند: چرا بسیاری از ما حس می نماییم که باید از زندگی مان عکاسی کرده و تصاویر آنرا بصورت آنلاین با دیگران به اشتراک بگذاریم؟
این سوال جدیدی نبود اما لیگنیر را به جایی اعجاب انگیز سوق داد و او خیلی زود سراغ این رفت که یک اتاق عکس برای موش ها بسازد.
او از ایده B.F. Skinner رفتارشناس معروفی که یک اتاق آزمایش را برای مطالعه و بررسی درباره ی یادگیری درموش ها ساخته بود، در این جهت الهام گرفت. در اتاق آزمایش اسکینر، هنگامی که موش ها یک اهرم مشخص را فشار می دادند، گلوله هایی از غذا در اختیارشان قرار می گرفت.
این تبدیل به یکی از شناخته شده ترین پارادایم های تجربی در روانشناسی شد. دانشمندان متوجه شدند که موش هایی که بدنبال پاداش بودند، به گونه ای حرفه ای به دکمه فشار آورده و بارها و بارها برای دریافت غذا و دارو به سراغ دکمه می روند.
آقای لیگنیر مدل جدیدی از اتاق آزمایش اسکینر را ساخت که به شکل یک برج بلند و شفاف بود که یک دوربین به آن متصل شده بود و دو موش را از پت شاپ خریداری کرد و در داخل این محفظه قرار داد. هرزمان که موش ها دکمه داخل محفظه را فشار می دادند، اندکی شکر در اختیار آنها قرار می گرفت و در همان زمان دوربین هم از آنها عکس می گرفت.
بلافاصله بعد، عکس ها برروی یک صفحه نمایش، به نمایش در می آمدند و موش ها می توانستند آنرا ببینند. خود لیگنیر دراین باره گفته: « راستش را بخواهید فکر نمی کنم که موش ها آن عکس ها را درک کنند.»
علاقه مندی موش ها به دکمه
نکته جالب توجه اینجا بود که این جوندگان کوچک، خیلی زود مشتاق به فشار دادن دکمه شدند. آقای لیگنیر افزود: « آنها خیلی باهوش هستند.» او موش سفید رنگ را که باهوش تر بود، آگوستین نامید و موش قهوه ای و سفید، آرتور نام گرفت.
بعد از پشت سرگذاشتن مرحله آموزشی، روند پاداش دادن، کمی غیرقابل پیش بینی تر شد. با وجود اینکه موش ها هرزمان که دکمه را فشار می دادند، عکسی از آنها گرفته می شد، ولی پاداش های شیرین، گهگاهی و طبق برنامه طراحی شده در اختیار آنها قرار می گرفت. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اینگونه پاداش های متناوب، می تواند اثرگذار و قدرتمند باشد و حیوانات را درحالی که چشم انتظار پاداش هستند، در انتظار نگاه دارد.
آگوستین و آرتور برای دریافت این پاداش های غیرمنتظره، پافشاری عجیبی می کردند. آقای لیگنیر اظهار داشت: « گاهی وقتها، آنها حتی زمانی که شکر به آنها داده می شد، آنرا نادیده گرفته و باز هم دکمه را فشار می دادند.»
شبکه های اجتماعی در حکم اتاق آزمایش اسکینر
از نظر او، این تشابه آشکاری بود. او دراین رابطه اظهار داشت: « کمپانی های دیجیتال و رسانه های اجتماعی از همین مفهوم برای جلب توجه بازدیدکننده برای بیشترین زمان ممکن بهره می برند.»
در حقیقت، رسانه های اجتماعی در حکم "اتاق آزمایش اسکینر برای انسان مدرن" توصیف می شوند که پاداش های دوره ای و غیرقابل پیش بینی را به افراد ارائه می کنند و با مواردی مثل لایک، فالو و یا یک مسابقه امیدوارکننده، ما را به گوشیهای موبایل مان متصل می کنند.
شاید همین که خودمان را مشغول فشار دادن دکمه ها نگه داریم، خودش در حکم پاداش است. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خیلی از داوطلبان انسانی بجای آنکه با افکارشان تنها بمانند، ترجیح می دهند تا به خودشان شوک الکتریکی وارد کنند.
شاید ما بجای آنکه با خودمان در تفکرات آرام فرو برویم، ترجیح می دهیم تا دور هم بنشینیم و دکمه ای که جلویمان قرار دارد را فشار دهیم ؛ حتی دکمه ای که ممکنست موجب ایجاد احساسات بدی در ما شوند.
اما این دقیقا همان چیزی است که ممکنست برای نشستن و فکر کردن ناراحت کننده باشد؛ بخصوص زمانی که موش هایی هستند که از خودشان سلفی می گیرند و ما را شگفت زده می کنند. لیگنیر در این زمینه اظهار داشت: « این موش ها زیبا و سرگرم کننده بودند و یک جریان لایتناهی از تصاویر اینستاگرام برای تماشاکردن و حتی لذت بردن از آنها را در اختیارمان قرار دادند.»
منبع: nytimes
منبع: جوان بین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب