حسینی مطرح كرد؛

تجربه نگاری در حوزه فرهنگ امیدآفرین است

تجربه نگاری در حوزه فرهنگ امیدآفرین است به گزارش جوان بین، دیر مرکز تجربه نگاری امتداد اظهار داشت: تجربه نگاری در حوزه فرهنگ می تواند به شدت امید آفرین باشد.



به گزارش جوان بین به نقل از مهر، نخستین جلسه از سلسله نشست های برآیند با موضوع ضرورت تجربه نگاری در عرصه تعلیم و تربیت با حضور سید حسین حسینی مدیر مجموعه تجربه امتداد و تعدادی از فعالان تعلیم و تربیت به میزبانی اندیشکده مرآت در خانه خلاق و نوآوری ستاپ اجرا شد.
حسینی با اشاره به چیستی تجربه نگاری اظهار داشت: تجربه نگاری فعالیتی است که عملی را که در میدانی موفق بوده به جایی که وجود نداشته یا موفق نبوده است، ببرد. ایشان سپس اظهار داشت که تجربه نگاری به عبارتی نقش کاتالیزور و دلال را بازی می کند و حلقه وصل بین دانش ضمنی و دانش مصرح است.
وی افزود: در کشور ما مجموعه های موفقی درحال فعالیتند که تجربه های موفقی را رقم زدند اما به سبب کارهای جزیره ای این مجموعه ها اطلاعی از یکدیگر ندارند؛ تجربه نگاری دقیقاً در همین جا نقش ایفا می کند.
حسینی اضافه کرد: متاسفانه در دانشگاه ها و مراکز علمی ما عمدتا نظریه های غربی در علوم مختلف تدریس می شود اما ما برای نیل به تمدن نوین اسلامی نیازمند تولید علم در تراز انقلاب اسلامی هستیم که تجربه نگاری می تواند ما را برای وصول به این هدف یاری کند. وی ادامه داد: تجربه نگاری حلقه مفقوده برای رسیدن به دانش تعلیم و تربیت در تراز تمدن نوین اسلامی است.
مدیر مرکز تجربه نگاری امتداد در پاسخ به این پرسش که عمر تجربه نگاری در ایران چقدر است اظهار داشت: عمر تجربه نگاری در ایران کمتر از ۱۰ سال است و شروع آنرا می توان به کتاب «در مکتب مصطفی» نوشته دکتر یزدانی منتسب کرد. تجربه نگاری خصوصاً در حوزه فرهنگ می تواند به شدت امید آفرین باشد.
حسینی در تبیین نسبت تاریخ شفایی و تجربه نگاری اظهار داشت: تجربه نگاری فرزند مادری به نام تاریخ شفاهی است اما تجربه نگاری برخلاف تاریخ شفاهی مسئله محور است.
مدیر مرکز تجربه نگاری امتداد اظهار داشت: متد و روش مجموعه های مختلف در تجربه نگاری یکسان است اما خروجی های آنها تفاوت محدودی با یکدیگر دارند.
وی با اشاره به تدریس تاریخ نگاری در دانشگاه ها اظهار داشت: متاسفانه تجربه نگاری بصورت یک رشته دانشگاهی در دانشگاه تدریس نمی شود در صورتیکه تدریس تاریخ نگاری در دانشگاه می تواند در عرصه های مختلف خصوصاً در مسئله حکمرانی بسیار کارآمد و مفید باشد.
وی در ادامه به چالش های تاریخ نگاری و سه چالش سوژه یابی، اعتمادسازی و نشر محدود تجربه نگاری اشاره نمود.


منبع:

1403/03/14
12:49:01
5.0 / 5
250
تگهای خبر: بازی , تربیت , دانشگاه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان