شاسی بلند ایران خودرو یا پژو ۲۰۰۸ کدامیک برنده است؟

شاسی بلند ایران خودرو یا پژو ۲۰۰۸ کدامیک برنده است؟ جوان بین: اولین شاسی بلند ایران خودرو به نام ری را از غالب بدنه مشترکی با نسل دوم پژو 2008 بهره می برد. به همین بهانه می خواهیم بدانیم که ری را در مقایسه با پژو 2008 از چه مشخصاتی برخوردارست.



امیرمسعود عابدین_ پس از کش وقوس های فراوان و گذراندن مراحل مختلف، نسخه های نهایی ری را آماده ورود رسمی به بازار شده و قیمت نهایی آن مشخص شده است. قیمت نهایی ایران خودرو ری را با در نظر گرفتن هزینه های مختلف «یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان» اعلام شده است.

ری را یا پروژه K۱۲۵، مبنی بر غالب بدنه نسل دوم پژو ۲۰۰۸ ساخته و طراحی شده است. پژو ۲۰۰۸ فقط در نسل اول در بازار ایران حضور داشت، اما این که ایران خودرو چگونه از نسل دوم آنکه هیچ گاه وارد ایران نشد، برای طراحی ری را استفاده کرده، خود جای سؤال است. به همین بهانه می خواهیم تا پژو ۲۰۰۸ را با ایران خودرو ری را مقایسه نماییم.



پژو ۲۰۰۸ جدید از نظر طراحی، ادامه دهنده راه سایر محصولات این خودروساز فرانسوی است. در نمای جلویی شاهد طراحی تهاجمی و کاملا پخته هستیم. در این قسمت، طراحان جلوپنجره و سپر را بازطراحی کردند و با بهره گیری از دی لایت سه خط با الهام از پنجه شیر توانستند ظاهری تهاجمی تر در این خودرو به وجود آوردند.


در نمای کناری پژو ۲۰۰۸ جدید نیز رینگ های جدیدی به چشم می خورد که سبب شده این خودرو بالاتر از پیش جذاب تر شود. البته مشتریان می توانند برای این خودرو رینگ های ۱۶ تا ۱۸ اینچی را سفارش دهند. در این بخش می توان به وضوح همان طراحی بدنه ری را را مشاهده کرد. حتی آینه بغل این خودرو شباهت بسیار زیادی به آینه بغل ری را دارد.
در نمای عقب نیز شاهد تغییر قاب چراغ ها و گرافیک داخلی آنها هستیم. طراحان لوگو شیر نشان پژو را نیز حذف و بجای آن عبارت انگلیسی PEUGEOT را وسط قاب مشکی رنگ چراغ ها نصب کردند.


هنگام ورود به کابین این خودرو، شاهد سیستم اطلاعات سرگرمی و کیلومترشمار ۱۰ اینچی اینچی هستیم که از طراحی خاصی بهره می برند. نمایشگر کیلومترشمار در نسخه GT به گرافیک سه بعدی مجهز شده است. حالا یک دکمه متحرک جایگزین دسته دنده خلبانی شده است. فیس قبلی پژو ۲۰۰۸ در کابین خود مجهز به یک دسته دنده خلبانی بود که حالا این دسته دنده در ری را نیز دیده می شود. طراحان لوگو جدید پژو را نیز در مرکز غربیلک فرمان نصب کردند.
مشتریان می توانند پژو ۲۰۰۸ فیس لیفت را مدلهای تمام الکتریکی، هیبریدی، بنزینی و دیزلی سفارش دهند. نسخه برقی پژو ۲۰۰۸ فیس لیفت حالا ارتقا پیدا کرده و می تواند قدرتی برابر با ۱۵۶ اسب بخار را به تولید برساند. همین طور ظرفت باتری های این نسخه نیز از ۵۰ به ۵۴ کیلووات ساعت رسیده است. این خودرو حالا با یکبار شارژ می تواند مسافتی حدود ۴۰۶ کیلومتر را طی نماید که از افزایش ۶۱ کیلومتری برد آن حکایت دارد.
پژو ۲۰۰۸ فیس لیفت در نسخه هیبریدی نیز به یک موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ ۳ سیلندر مجهز شده که می تواند قدرتی برابر با ۱۳۶ اسب بخار را تولید نماید. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ ها منتقل می شود.
همین طور امکان سفارش نسخه بزینی و دیزلی این خودرو نیز وجود دارد. نسخه بنزینی با دو مدل موتور ۱.۲ لیتری توربو با قدرت ۱۰۰ و ۱۳۰ اسب بخار دردسترس است که قدرت مدل اول توسط گیربکس ۶ سرعته و مدل دوم توسط گیربکس ۸ سرعته AT به چرخ ها منتقل می شود. نسخه دیزلی نیز از یک موتور ۱.۵ لیتری توربودیزل بهره می برد که قدرتی برابر با ۱۳۰ اسب بخار را به همراه داشته و قدرت تولیدی آن توسط گیربکس اتوماتیک به چرخ ها می رسد.


به رقیب ایرانی پژو ۲۰۰۸ می رسیم؛ تعدادی از قسمت های ری را با نگاهی به سایر خودرو ها طراحی شده است. در نمای جلویی ری را، از سبک طراحی دو چراغ استفاده شده که به صورت واضحی یادآور محصولات هیوندای مانند کونا و سانتافه است. دی لایت خودرو با گرافیک ۳ تایی، در بالای چراغ اصلی با لامپ هالوژنی قرار گرفته است. این که در گران ترین خودروی ملی تولید شده، از سبک کاسه چراغ های بسیار قدیمی با لامپ هالوژنی استفاده می شود، بسیار جای انتقاد دارد. نکته عجیب تر این که ایران خودرو چندین سال است که دنا را با لنز و کاسه چراغی جدیدتر از ری را عرضه می کند!



چراغ های اصلی با جلوپنجره تلفیق شده و دماغه خودرو را در مجموع می سازند. گرافیک جلوپنجره از سطح نسبتاً خوبی بهره می برد. برای نخستین بار در کشور، یک خودروی ملی با چراغ های کرنرینگ تولید می شود. این سیستم به شکلی کار می کند که با چرخش فرمان به اندازه مشخصی، قسمتی از چراغ های جلو روشن می شود تا مسیر داخل پیچ نورانی شود و راننده با دید کافی تری بپیچد. لامپ به کار رفته در بخش کرنرینگ، LED بوده اما سایر لامپ ها متأسفانه هالوژنی خواهند بود.

نمای کناری از طراحی ساده ای برخوردارست. ایران خودرو در نظر دارد تریم دو رنگ مثل قرمز و مشکی را برای ری را در نظر بگیرد.



نمای پشتی ری را که انتظار میرفت مثل تارا، از چراغ متصل استفاده نماید، از یک چراغ بطورکامل جدا از هم و نسبتاً اسپرت بهره برده است. این چراغ ها درون یک قاب مشکی رنگ قرار دارند که خطوط اطراف آن ممکنست کمی آزاردهنده باشد. دیفیوزر خودرو هم ساده و هم اسپرت طراحی شده است. در این بخش، بنظر می رسد که ری را عقب تر از رقیب فرانسوی خود قرار گیرد.



منبع:

1403/06/18
10:30:11
5.0 / 5
315
تگهای خبر: محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان