به مناسبت روز جهانی صلح؛

همایش و نمایشگاه میراث ایرانی، میراث وحدت و صلح برگزار شد

همایش و نمایشگاه میراث ایرانی، میراث وحدت و صلح برگزار شد جوان بین: به گزارش جوان بین، همایش و نمایشگاه میراث ایرانی، میراث وحدت و صلح بمناسبت روز جهانی صلح با همکاری چند نهاد فرهنگی برگزار گردید.



به گزارش جوان بین به نقل از مهر، همایش و نمایشگاه «میراث ایرانی، میراث وحدت و صلح؛ تنوع فرهنگی و همبستگی ملی در آئینه فرهنگ مردم ایران» بمناسبت روز جهانی صلح توسط پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، کانون فرهنگی هنری دایا، مؤسسه فرهنگی هنری آوای نصر ایرانی ها و مؤسسه نقاشی ترمه برگزار گردید.

مدارا، صلح و تنوع فرهنگی

علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی در این جلسه مبحث تنوع فرهنگی، صلح و مدارا را برای ایران امروز دارای اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیت های مهم فرهنگ ایرانی به تصور ما این وجوه مهم هستند. در تاریخ ایران منابع زیادی برای مفهوم مدارا، صلح و تنوع فرهنگی داریم. از کورش اولین پیام آور صلح و دوستی و زرتشت که اولین صور گفتگویی را در فرهنگ ایران شکل می دهد و دعوت به کنار گذاشتن خون ریزی و قربانی دادن می کند، تا آثار به جای مانده از مولانا، حافظ و سهروردی و سفارش پیامبر اسلام (ص) که خصوصیت اصلی ایمان را در مدارا دانسته است، سنت صلح را میتوان یافت.
او همینطور اظهار امیدواری کرد که این رویکرد بسیار پرارزش صلح، مدارا و دوستی که در میراث ایرانی-اسلامی جایگاه مهمی دارد، مسیر آینده را مشخص و برای ما و جهان امید بخش باشد.

ایران، سرزمین رنگارنگ اقوام و ادیان

ذات الله نیک زاد معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هم ضمن اشاره به مهم خواندن پرداختن به مساله وحدت اظهار داشت: ایران سرزمین رنگارنگ اقوام و ادیان است، و همواره به واسطه موقعیت جغرافیایی که داشته اقوام زیادی در آن آمده و رفته اند و به این واسطه تنوع فرهنگی و اجتماعی گسترده ای در این سرزمین صورت گرفته است.

نشانه های صلح در فرهنگ ایران

در ادامه سید محمد بهشتی عضو شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری هم در این جلسه ضمن اشاره به این که در فرهنگ ایرانی همه چیز نشانه صلح است اظهار داشت: تنوع فرهنگی در ایران گسترده و اندام واره است چونکه که تمامی فرهنگ های آن در صلح با هم به سر می برند.

کثرت مانع وحدت نیست

بلرام شکلا رایزن فرهنگی سفارت هند در ادامه این نشست اظهار داشت: وحدت و کثرت در فهم ما متضاد هستند ولی کثرت مانع وحدت نیست. وحدت در ذات تکثرهاست و این در وحدت اندام های تن هویداست آنجاییکه تکثر مانع وحدت آنها در حرکت نمی گردد. او اضافه کرد: تمام موجودات کره زمین یک پیکر را می سازند که روح آن خداوند است. تمام عالم وحدت مرکب است و تا زمانیکه در پیکار با همدیگر باشیم صلح ایجاد نمی گردد.

صلح، قدیمی ترین الگوی بشر

در ادامه سعد خان رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، صلح را گوهر پرارزش بشری خواند و اظهار داشت: مبحث صلح از قدیمی ترین الگوهای بشری است و انسان ها در گذر زمان همواره به دنبال راه هایی برای پایان دادن به خصومت ها بودند. او اضافه کرد: صلح نه تنها از منظر سیاسی و اجتماعی بلکه از منظر ادبی و فرهنگی جایگاه بیشتری داشته است و شاعران و ادیبان زیادی همچون مولانا در طول تاریخ به آن پرداخته اند. صلح زمانی پایدار می باشد که همه انسان ها فرصت بیابند و در تصمیم گیری ها برای ساختن آینده مشترک نقش ایفا کنند.

مواهب سرزمینی و صلح

آتوسا مؤمنی رئیس مرکز مطالعات میراث ناملموس تهران هم در این جلسه اظهار داشت: وحدت در عین کثرت یکی از اعجاب انگیز ترین مفاهیمی است که می شود به آن تمسک جست و اگر تمسک نماییم به ارزش های فرهنگی میراث زنده بشری در آن فهم خواهیم کرد که چگونه انسان دست در دست دیگری در شناخت مواهب سرزمین و چگونگی زیست برای تداوم داشته ها برای نسل آینده کوشیده است.
رابطه زبان با هویت ملی و فردی
نگار داوری اردکانی استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به تلقی رایج از زبان و هویت ملی، ریشه های این تلقی و مبانی استدلالی باز اندیشی خود در این مورد یعنی رابطه زبان با هویت ملی و فردی پرداخت. نمایشگاه آثار هنرمندان کودک و بزرگسال
مریم قاسم پور عضو هیأت مدیره کانون فرهنگی هنری دایا در انتها به عرضه گزارشی از نمایشگاه پرداخت و اظهار داشت: این نمایشگاه با همت کانون فرهنگی هنری دایا و پژوهشکده برای سومین سال متوالی برگزار شده است.
او اضافه کرد: ۵۰۷ اثر از هنرمندان معاصر در دو رده سنی کودک و بزرگسال از کشورهای انگلستان، بنگلادش، ایران، قبرس شمالی، افغانستان و بحرین در زمینه هنرهای تجسمی و صنایع دستی دریافت شد که از این تعداد ۱۸۹ اثر از هنرمندان ایرانی و ۱۱ اثر از هنرمندان خارجی به نمایشگاه حضوری راه یافتند.
در ادامه این مراسم که با مولودی خوانی و دف نوازی همراه بود از صاحبان آثار نمایشگاهی برگزیده و داوران؛ تقدیر گردید و نمایشگاه راه اندازی شد.

1403/07/02
15:06:21
5.0 / 5
180
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , وام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان