افروز مطرح كرد؛

فراغت عادت های ناخوشایند را درمان می کند

فراغت عادت های ناخوشایند را درمان می کند به گزارش جوان بین، یک استاد دانشگاه اظهار داشت: فراغت عادت های ناخوشایند را درمان می کند، الگوهای کلامی را تغییر می دهد، به هوش ما خلاقیت اضافه می کند و شکوفایی وجود انسان را فراهم می آورد.



به گزارش جوان بین به نقل از مهر، همزمان با روز جهانی کودک هفتمین همایش «فرهنگ و خانواده» با موضوع مبانی روانشناختی و تربیتی غنی سازی اوقات فراغت خردسالان در فرهنگسرای خانواده اجرا شد.
در این برنامه اساتید حوزه روانشناسی و خانواده ازجمله غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران، ناصرالدین کاظمی حقیقی نایب رییس انجمن علمی خردسالان استثنایی)، کاوه مقدم روانشناس و فعال در عرصه فرزندان طیف اتیسم، فرهاد چنگیزی روانشناس، شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده) به سخنرانی پرداختند.
در ابتدای برنامه شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده اظهار داشت: فراغت بیهودگی و بطالت نیست، بلکه رهیافتی ذهنی و شرطی برای روح است تا بتواند قابلیت پذیرش خودرا نسبت به واقعیت های فیزیکی و روحانی پرورش دهد.
وی اضافه کرد: بر اثر دگرگونی هایی که در ساختار زیست اجتماعی به وجود آمده است و به جهت تحول در سازمان های کار و فرآیندهای زندگی و تغییرات فرهنگ و جامعه جدید، امری نوپدید به مفهوم زمان فراغت پیدا شده است.
رئیس فرهنگسرای خانواده اظهار داشت: اوقات فراغت، نشانگر فرهنگ و افکار و خلقیات یک جامعه است، ارزش ها و نگرش های افراد آن جامعه را بازتاب می دهد، کم وکیف گذران اوقات فراغت، خصایص یک جامعه و یک فرهنگ را آشکار می کند و موتور محرک فرهنگ و تمدن امروزی بشر است منشا خلاقیت در اواقات فراغت است.
در ادامه کاوه مقدم روانشناس اظهار داشت: افراد استثنایی پتانسیل بالقوه ای دارند که باید بالفعل و توانمند شوند هنر می تواند خلا عاطفی آنها را پر کند همین طور بحث اوقات فراغت در سایر افراد استثنایی و طیف اتیسم این مساله را می طلبد که اگر ما از محرک های حسی مثل رنگ، صدا، نور، حرکت و ریتم استفاده نمائیم بچه ها یکپارچگی حسی که با آن مشکل دارند بهتر می شود.
ناصرالدین کاظمی حقیقی نایب رییس علمی خردسالان استثنایی اظهار داشت: وقتی صحبت از اوقات فراغت می نماییم بطور التزامی باید درباره ی فعالیت حرفه ای و شغلی و زندگی تخصصی بطور جدی دریافت نماییم باتوجه به رشد بیش از پیش استفاده از هوش مصنوعی در آینده نزدیک یک سوم شغل ها از بین خواهد رفت و فراغت مردم بیشتر می شود اگر به سمت حذف شغل های غیرضروری برویم دو اتفاق شایسته رخ می دهد شغل هایی اصیل و ناب باقی خواهند ماند و فرصت طلایی برای بسط اوقات فراغت است بدین سبب اگر بخواهیم به بحث اوقات فراغت افراد تیزهوش دقت کنیم باید نگاه تیزهوشانه به کل این شرایط داشته باشیم در جهان معاصر سال به سال به خصوص پس از کرونا اوقات فراغت بالا رفته است. هرکشوری برنامه ای برای خود دارد که با اوقات فراغت اقشار مختلف چه کار نماییم که خود مدیریت ویژه ای را به خصوص در دوره نوجوانی می طلبد.
وی افزود: محور اوقات فراغت امروز یا فضای همگنی (دوستان) یا بهره گیری از رسانه است. موضوع بسیار بسیار حساسی که در قلمرو تیزهوشی به آن دقت کنیم اصطلاحی با عنوان سرمایه فرهنگی است که از زمینه های مناسب ان اوقات فراغت افراد تیزهوش به خصوص یک نوع از تیزهوشی سازمان دهی با هوش تحلیلی بالا بسیار هستند که در اوقات فراغت خود چقدر از نظر فرهنگی خودرا غنی کنند سرمایه فرهنگی در دهه ۷۰ میلادی توسط نظریه پردازهای فرانسوی چون بوردیو عنوان شد که به مرور توسعه پیدا کرد که امروز به عنوان سرمایه دیگری با عنوان سرمایه انسانی یاد می شود.
وی اضافه کرد: اوقات فراغت ازدیدگاه نوجوانان تیزهوش یک بستر بسیار مناسبی است در کنار کارهای تحرک آمیز به تقویت هویت با فرهنگ برجسته ای که به آن اعتقاد دارند بپردازند نهادهای تربیتی و خانواده ها توجه داشته باشند که به یک نحوی از دو بستر بسیار رایج یعنی رسانه ها و فضای همگنی که بیشترین زمینه برخورداری از ساعت فراغت است به سمت فرهنگ اندوزی ببریم.
نایب رییس علمی خردسالان استثنایی اظهار داشت: نوجوانی که به هویت خود اهمیت می دهد بطور قطع به فرهنگ خود توجه دارد اگر به هویت نیاز دارد به منشا هویت که فرهنگ است به عنوان معدن نیاز دارند حتی اگر مهاجرت کند به هویت و فرهنگ نیاز دارد.
غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: فراغت اضافه وقت یا پرکردنی نیست بلکه تولید کردنی است
وی در ادامه اظهار داشت: تعریف فراغت را ۳۸ سال پیش نوشتم و چاپ شد فراغت به لحظه های گرانقدر و باارزش و تکرار نشدنی عمر انسان می گوییم که آزادانه با اختیار علاقه و انگیزه به امری که دوست دارد می پردازند ما باید فراغت انسان ها را غنی نماییم، فراغت برای انسان های مکلف است که وظایف موظفی را برعهده دارند همین طور لحظه های فراغت در دنیا گرانبهاست.
وی در آخر اظهار داشت: فراغت عادت های ناخوشایند را درمان می کند الگوهای کلامی را تغییر می دهد به هوش ما خلاقیت اضافه می کند و شکوفایی وجود انسان را فراهم می آورد تمام مخترعان شروع و اوج نوآوری و خلاقیت ذهنی خود در فراغت داشته اند، فراغت برای بهداشت روانی عادی است، فراغت حال خوب می خواهد و با آرامش رقم می خورد همه سلامت و ارتقای روانی انسان به لحظات فراغت که انسان باید انتخاب نماید برمی گردد.
اجرای این همایش به عهده عذرا مرادی بود و تعدادی از نوجوانان استثنایی به هنرنمایی در این برنامه پرداختند.
هفتمین همایش «فرهنگ و خانواده» توسط فرهنگسرای خانواده و مشارکت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا و کلینیک هیجان و اندیشه اجرا شد.


منبع:

1403/07/27
13:48:26
5.0 / 5
7
تگهای خبر: اوقات فراغت , بهداشت , تربیت , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان