رونمایی از دیوان حافظ به خط میرزامحمدرضا کلهر
به گزارش جوان بین، در مراسم رونمایی از کتاب نفیس «دیوان حافظ» با خط میرزا محمدرضا کلهر در رابطه با چگونگی یافتن این کتاب نفیس و انتشار آن سخن گفته شد.
به گزارش جوان بین به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، مراسم رونمایی از کتاب نفیس «دیوان حافظ» به قلم مرحوم میرزامحمدرضا کلهر با حضور چهره های سرشناس خوشنویسی همچون غلامحسین امیرخانی، مجتبی ملک زاده، محمد حیدری، حمید عجمی، صداقت جباری، علی شیرازی، امیر احمد فلسفی، الهه خاتمی، اسرافیل شیرچی، رضا یساولی، محمدعلی قربانی، محمد شهبازی، حسین غلامی، حمیدرضا قلیچ خانی، ایرج نعیمایی و رسول مرادی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد، امیر عبدالحسینی، سیدشهاب الدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و کاوه علینقی مدیر انتشارات آبان، چهارشنبه ۲۸ آذرماه در گالری موسسه نام برگزار شد.
موسسه فرهنگی هنری نام در جهت اهداف خود که ایجاد دسترسی عموم جامعه به آثار هنری فاخر در چارچوب محصولات فرهنگی متنوع است، این کتاب را که اصل آن که اثری ماندگار به خط میرزامحمدرضا کلهر بشمار می رود و در اختیار گنجینه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری قرار دارد، با همکاری انتشارات آبان و به همت امیر عبدالحسینی منتشر نموده است.
حمیدرضا قلیچ خانی نویسنده مقدمه این اثر که مدیریت جلسه را هم عهده دار بود، در ابتدا اظهار داشت: چندی قبل نسخه ای از دیوان حافظ به خط میرزا محمدرضا کلهر که دوستان همت کردند، در موسسه نام به چاپ رسید. در رابطه با این اثر، نظر استادان خوشنویسی پرسیده شد و همه متفق القول آنرا خط میرزا رضای کلهر دانستند.
روایت عجمی از تهیه دیوان حافظ با خط میرزا رضا کلهر
حمید عجمی، هنرمند خوشنویس در این مراسم در توضیح تهیه این دیوان حافظ، اظهار داشت: یکی از روزهای سال ۱۳۵۹ یا ۱۳۶۰ بود یکی از دوستان با من تماس گرفت و از پیدا شدن نسخه هایی از خوشنویسی در یک خانه تیمی اطلاع داد. مشخص شد که آن خانه که منافقان در آن حضور داشتند، متعلق به پسر ذکاءالملک فروغی بود و نسخه های پیدا شده احتمال زیاد متعلق به فروغی بود. به دوستم گفتم که آن نسخه ها را می خواهم و او هم آنها را برایم آورد و قرار شد آنها را تفکیک و بررسی نماییم. وقتی بررسی و تفکیک قطعات تمام و دسته بندی شد، نزد استاد غلامحسین امیرخانی رفتم با نظر ایشان قطعات را طبقه بندی نماییم. حتی برای قطعیت، چند قطعه ای هم نزد استاد کیخسرو خروش و عباس اخوین بردم که در نهایت مجموعه بسیار نفیسی جمع شد.
وی اشاره کرد: بخشی از خط دیوان، ضعیف است اما معلوم است که کاتب همه دیوان یک نفر است و آن بخش ضعیف مشخص بود کمی بی حوصله نوشته شده بود. بعدها متوجه شدیم که جنس کاغذ آن قسمتهایی که ضعیف است، متفاوت بوده و همین مساله سبب شده حال ناخوشی برای کاتب ایجاد نماید. ازاین رو اگر تفاوتی بین عیار خطوط مشخص است، به علت جنس کاغذ آن است.
این هنرمند خوشنویس افزود: از استاد کیخسرو خروش درخواست کردم چهره ای را در سبک پرداز از میرزامحمدرضا کلهر برای ابتدای کتاب ترسیم کند و به هر صورت با هر خون جگری بود آن کتاب چاپ شد.
حمید عجمی اظهار داشت: در آن سالی که این قطعات را پیدا کردیم، سال میرزا محمدرضا کلهر هم بود، پس با استادان صحبت کردیم تا کتابی منتشر شود. همینطور به ذهن مان رسید نمایشگاهی از استادان خوشنویسی در حوزه نستعلیق برگزار نماییم و آن نمایشگاه با یاد میرزا رضای کلهر در خانه سوره برگزار شد.
انجمن خوشنویسان ایران هم به علت پیدا شدن این ۱۲۰ قطعه از مرحوم کلهر، در نکوداشتی که هر ساله دارند، نکوداشت یکصدمین سال درگذشت میرزامحمدرضا کلهر را برگزار کرد. همینطور این جریان ها سبب شد که مقبره مرحوم کلهر شناسایی شود و مجوز گرفتیم تا سنگ قبری به یاد وی در محل آرامگاهش نصب شود.
مدیون مجموعه دارانی هستیم که دغدغه گسترش هنر دارند
غلامحسین امیرخانی هم اظهار داشت: تکلیف و دینی که الان در این نشست دارم، سپاسگزاری از اشخاصی است که خوشنویسی را زنده نگه می دارند.
او به انتخاب نسخی از خط و خوشنویسی اشاره نمود و آنرا پایه و اساس اولیه کتابی عنوان نمود که بعدها با نام «مرقع رنگی» چاپ شد.
امیرخانی با تکیه بر توجه مجموعه داران هنری نسبت به نسخ و قطعات خطی، بیان نمود: ما سالهای سال در انجمن خوشنویسان ایران، دست خط مبارک مرحوم سیدحسین میرخانی را نگهداری می نماییم و حضور ایشان در سالهای سال، به حضور مشتاقان این هنر ناب کمک کرده است.
او با بیان خاطره ای، نسبت به توجه به قطعات خطی تصریح کرد و اظهار داشت: سال ها پیش، یکی از مجموعه داران تماس گرفت که حدود ۳۰ قطعه از علی اکبر خان کاوه برای فروش آورده اند که من به او گفتم آنها را خریداری کند. این فرصتی شد که من بتوانم در رابطه با استاد صحبت کنم، چونکه ما از حضور و تجربه بزرگترین خوشنویس معاصر بی بهره شدیم اما این ۳۰ قطعه مقدمه خوبی شد تا آن طور که جایگاه ایشان است، رفتار نماییم. من پنجاه و چند اثر را انتخاب کردم که به نام استاد چاپ کردم. جامعه خوشنویسی که به صورت کلی از آثار مرحوم کاوه محروم بود، با این آثار انتشار یافته از آن بهره مند شد. اگر آثار او دیده نمی شد جای افسوس بود.
این هنرمند پیشکسوت خوشنویس ضمن اشاره به این که خیلی مدیون مجموعه دارانی هستیم که دغدغه هنر دارند، اظهار داشت: اگر مجموعه داران آگاه و دغدغه مند نبودند، این آثار هیچ کجا پیدا نمی شد. شاید یکی از مؤثرترین مولفه های رشد کیفی در خوشنویسی معاصر را بتوان بهره مندی از این آثار دانست.
امیرخانی در انتها اظهار داشت: در این راه، از بیشتر از ۵۰۰ سال تجربه و هدایت گری هنرمندان خوشنویس که از آنها محروم بودیم، بهره مند شدیم لذا این کتاب نفیس «دیوان حافظ» به خط مرحوم کلهر هم حائز اهمیت می باشد.
باید در مورد نقش مرحوم کلهر در خوشنویسی معاصر صحبت شود
در ادامه مراسم، استادان خوشنویسی در رابطه با اثر نفیس میرزا محمدرضا کلهر سخن گفتند.
علی شیرازی در سخنانی کوتاه بیان نمود: به نظر من کتاب نفیس به خط میرزامحمدرضا کلهر خیلی می تواند مؤثر باشد؛ چونکه نقطعه عطفی در خوشنویسی است.
امیراحمد فلسفی هنرمند خوشنویس هم اظهار داشت: امیدوارم شرایط مناسبی به وجود آید تا در مورد نقش مرحوم کلهر در خوشنویسی معاصر صحبت شود؛ چونکه پس از ورود صنعت چاپ به ایران باید بدانیم که خوشنویسان چه سرنوشتی پیدا کردند. همه ما اقرار داریم میرزا رضا کلهر، کاتبی قهار بوده و همه وجود خویش را وقف کتابت کرده است و هم باید حق او ادا شود و همین که در باب شیوه او باید به درستی قضاوت شود. بهتر است از کلهر صرفا انتظار کتابت نویسی داشته باشیم.
مجتبی ملک زاده هم بیان نمود: یکی از مواردی که در خوشنویسی امروز مغفول است، کتابت است و چاپ این کتاب می تواند به نقیضه ای که در خوشنویسی موجود است، کمک نماید.
حسین غلامی هنرمند دیگر حاضر در این مراسم، اظهار داشت: سالهای دور به حوزه هنری پیوستیم که افتخاری برای من بود که در کنار اساتیدی چون حمید عجمی بودم و مجموعه ای که در اختیار حوزه قرار گرفته بود، کارشناسی می کردیم. خاطرم هست که با چه دقتی کار و مجموعه سیاه مشق های میرزا محمدرضا کلهر را آماده می کردیم. شاهد بودم حمید عجمی با چه خون دلی کار می کرد و هم اکنون کار ایشان جای تشکر دارد. این افتخار را داشتم که کتابت روی جلد و مقدمه دیوان حافظ را هم انجام دهم.
ایرج نعیمایی هم در ادامه در رابطه با انواع چاپ سخن گفت.
در انتها مراسم، حمید عجمی برای رونمایی از کتاب نفیس «دیوان حافظ» به خط میرزامحمدرضا کلهر، تفألی به این کتاب زد و غزلی را خواند.
پوستر این مراسم هم به امضای همه استادان و هنرمندان حاضر در این جلسه صمیمانه رسید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب