قطب الدین صادقی:

نوروز، روز آفرینش انسان است

نوروز، روز آفرینش انسان است به گزارش جوان بین، کردستان هنرمند و استاد دانشگاه اظهار داشت: نوروز، روز آفرینش انسان و روزی است که برای یکبار در سال روح مردگان بە زمین باز می گردند.


قطب الدین صادقی شامگاە گذشتە(۱۴ اسفند) در همایش علمی "هورامان؛ نماد مشارکت اجتماعی در نوروز بە ریشە اسطورە ای نوروز پرداخت و اظهار نمود: یکی از ریشە های اساطیری نوروز اینست که گفته می شود، دادار با اهورا فرق دارد، اهورا خدای منظومه شمسی و دادار خدای کل کائنات است و نباید آنها را بە جای هم بەکار برد.
وی با بیان اینکە نوروز معنای اسطورە ای عظیمی دارد، اظهار داشت: گفتە می شود که وقتی دادار قصد داشت دنیا را بیافریند، اول آسمان، بعد آب، بعد زمین و بعد از آن گیاە و حیوان و در انتها آخرین شاە بیت کائنات یعنی انسان را آفرید و طبق اساطیر خلقت انسان در نخستین شب نوروز اتفاق افتاده است.

انسان سرباز اهورامزدا بر روی زمین است

صادقی اضافه کرد: در اسطورەهای کهن هم آمدە است کە اهورا وقتی دیو سیاه و تاریکی را در آسمان دید بە جنگ آن برخواست و قصد نابودی او را کرد، بە این ترتیب جنگی سخت میان اهورا و دیو تاریکی در می گیرد کە همانگونە کە گفتە شدە است اهورا از ۱۲ هزار سال تاریخ خلقت آدمی، ۹ هزار سال آنرا شکست خوردە است و اهورا برای آنکە بتواند علیە تاریکی، جهل و دروغ بپاخیزد، جنگ با دیو سیاه تاریکی را در پیش گرفت و وقتی بە زمین رسید جنگ قطع شد و انسان را آفرید و تکەهایی از نور وجود خویش را در وجود آدمی قرار داد، ازاین رو ما انسان ها بە مانند سربازان خدا و سربازان اهورا مزدا بر روی زمین هستیم کە رسالت ما جنگیدن علیە تاریکی، سیاهی، دروغ، جهل و استبداد است و خلقت انسان بدون هدف نیست.
وی بیان نمود: انسان برروی زمین یک مأموریت آسمانی دارد و حتی بعد از مرگ هم آن نور نمی خواهد کە جسم را رها کند، چونکه وقتی رها کند و بە آسمان ها برود دیگر هیچگاه بە زمین باز نخواهد گشت بە جز یک مرتبه در سال، آن هم در شب اول نوروز! چونکه در شب نوروز است کە روح پاک عزیزان و بستگان ما بار دیگر بە زمین و بە دیدار ما می آید و فلسفە روشن کردن آتش بر پشت بام خانەها در شب نوروز اینست کە روح فرد فوت شدە بتواند خانە و خانوادە خویش را از راه آن آتش پیدا کند و در واقع مفهوم آتش نوروز همین است کە روح اشخاصی که فوت کردەاند، بتواند اقوام و بستگان خویش را پیدا کند و آنها را گم نکند.

خانە تکانی عید نوروز؛ پذیرایی زندگان از ارواح مردگان

این کارگردان تئاتر، اضافە کرد: حتی خانە تکانی عید هم در واقع پذیرایی زندگان از روح مردە ها است، پس عید نوروز را میتوان هم روز خلقت انسان و هم روز بازگشت روح مردگان بە زمین دانست.
ایشان در ادامه بە ریشە کشاورزی نوروز پرداخت و اضافە کرد: از هفت هزار سال قبل در اواخر زمستان و اول نوروز انسان زمینهای کشاورزی خویش را پاک و عاری از هر گیاە می کرد تا زمینە و بستر رویش مجدد زمین را فراهم آورد.

استفاده از نارنجک در شب عید را چینی ها باب کردند

فیلم نامه نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه اظهار داشت: استفاده از نارنجک در شب عید رسمی است کە چینی ها آنرا در دوران قاجار باب کردند.
صادقی اظهار نمود: وقتی عرب ها بە ایران هجوم آوردند، تمام رسم و رسومات ایرانی و کُردی ما را ممنوع و متوقف کردند و برای نخستین بار در دوران مامون بود کە قرار شد رسم و رسوم ایرانی و کُردی بار دیگر از سرگرفتە شود که از قضا نخستین شب نوروز مصادف با روز چهارشنبە بود و از آن پس ایرانیان چهارشنبە آخر سال را بعنوان چهارشنبە سوری می شناسند، این در حالیست کە چهارشنبە سوری ربطی بە ما ندارد و حتی خود کلمە چهارشنبه یک کلمە عبری و سامی است و ایرانی نیست.
وی افزود: مطلب بعدی در مورد نوروز "هفت سین" است، "سین" به مفهوم سبزە است، چونکه ما با گیاه، با کشاورزی و با رزقی که از زمین بە دست می آوریم، زندەایم.
این هنرمند خاطرنشان کرد: آرزو کردن بە هنگام چیدن سفرە هفت سین یک فرهنگ و رسومی بودە است که به موازات طبیعت انجام می دهیم تا حرکت طبیعی آن بهتر و زودتر و سریع تر صورت گیرد.
وی اظهار داشت: انسان بر این باور بوده است کە اگر آرزو کند و بە صورت طبیعی این کار را انجام دهد، طبیعت هم زودتر بە آن جامه عمل می پوشاند.
نویسنده، فیلم نامه نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه اظهار داشت: کُردها و ایرانیان سفرە هفت سین را می چیدند و آرزو می کردند کە سفرە ما مثل سفرە زمین سرسبز و با برکت باشد.
قطب الدین صادقی بیان نمود: سبزە بە عنوان برکت و سرسبزی زمین، تخم مرغ بە عنوان نماد حیات و نماد دیگر سفرە هفت سین قرآن بودە است، اما چیزی که خیلی مهم است اینست که بە رزق و به برکت زمین و کشاورزی هموارە نیازمندیم.
وی سومین ریشە نوروز را در بعد اجتماعی آن دانست و اضافه کرد: نوروز فرصتی برای باهم بودن، دیدار کردن، بخشیدن، بوسیدن و دوست داشتن است.
صادقی عیدانە را یکی از بزرگترین خصوصیت های نوروز دانست و اظهار داشت: اما مسئلە ای کە در بعد اجتماعی نوروز با همکاری نظریە "باختین" پژوهشگر بزرگ روس، کارناوال نوروز است، چونکه مراسم کارناوال فرصتی است تا اقشار پایین و سرکوب شدە جامعە خویش را نشان دهند.

"میرمیران" بزرگترین تجلی فرهنگ کُردها در نوروز

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین تجلی فرهنگ کُردها در نوروز مراسم "میرمیران است"، در پنج روز آخر سال بە دلیل اینکە هر سال ۱۲ ماە و هر ماه ۳۰ روز دارد، پنج روز باقیماندە را در فارسی "پنجه دزدیده" و عرب ها بە نام "خلسە مسترقە" می نامند کە در این پنج روز انسان ها کاری بە زندگی ندارند و جای همە قانون و رسم و رسومات با هم عوض می شود، برای نمونه در این پنج روز مردها خانەداری می کردند.
نویسنده، فیلم نامه نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه تصریح کرد: در فرهنگ نوروزی کُردها در آن پنج روز مراسمی تحت عنوان "میرمیران" برگزار می شود، در این مراسم شهر را خالی و حاکم را از شهر بیرون می کردند و شهر بە دست افراد بذلە گو و مطرب می افتاد و آنها هم در بین خود فردی را بعنوان پادشاه انتخاب می کردند، پادشاهی کە در این پنج روز بر تمام شهر حکم می کرد و از ثروتمندان شهر پول می گرفت و پس از پایان پنج روز پول های جمع آوری شدە صرف خرج و مخارج عروسی، عروس و دامادهای ضعیف و تهی دست می شد.
قطب الدین صادقی اظهار نمود: چیزی که بسیار جالب است این کە، هیچ سند و مدرکی در مورد مراسم "میرمیران" وجود ندارد و تنها حافظ اشارەای بە آن داشتە است، اما هیچکس در مورد این رسم و رسوم چیزی ننوشتە است، بنابراین برای نخستین بار یک فرانسوی بە نام "ژاک دو مورگان" در راه عبور خود بە شوش در مهاباد می بیند کە شاە صفی را از شهر بیرون کردند، در مسافرت سە روزە خود جزئیات این مراسم را در کتابی نوشتە است و حتی از آن مراسم عکس گرفتە است و تنها سند موجودی کە از مراسم "میر میران" وجود دارد بە دست یک فرانسوی نوشتە شدە کە مایە شرمساری است.
ایشان در ادامه بە بعد تاریخی ریشه نوروز پرداخت و اضافه کرد: در سال ۶۱۲ زمانیکه مادها از ظلم و ستم عاشوری ها بە تنگ آمدە بودند برای مقابلە با آن بە پا می خیزند و در مقابل آن باهم متحد می شوند و عاشوری ها را از صفحە روزگار محو می کنند و طبق روایات تاریخی در نخستین روز نوروز مادها توانستند، عاشوری ها را نابود و از صحنە روزگار محو کنند و این حادثه تاریخی مهم هم بە اسطورەها وارد شدە است.




منبع:

1403/12/15
10:35:51
5.0 / 5
14
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , سفر , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
جوان بین Javanbin
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان - رسانه ای برای اندیشه های جوان - جوان بین: صدای نسل آینده