مدیر عامل تأمین اجتماعی اعلام كرد

اعطای ۴۰۰هزار وام به بازنشستگان

اعطای ۴۰۰هزار وام به بازنشستگان جوان بین: به گزارش جوان بین، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اعلان اینکه مبلغ وام قرض الحسنه بازنشستگان از پنج به 12 میلیون تومان افزیش یافته است و بنا داریم که امسال تا 400 هزار فقره وام را برای این عزیزان فراهم نماییم اظهار داشت: تا امروز 150 هزار فقره پرداخت شده و امیدوار هستم که در این چند ماه پایانی سال تعداد بیشتری پرداخت گردد.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، میرهاشم موسوی در جلسه مشترک با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونان این وزارت خانه که در محل سازمان تأمین اجتماعی و با حضور معاونان و مدیران این سازمان، مدیرعامل شستا و مدیرعامل بانک رفاه کارگران برگزار شد، اظهار داشت: ما امروزه با بیشتر از ۵۳ درصد جامعه در ارتباط مستقیم هستیم و به صورت غیرمستقیم هم با کل آحاد جامعه ارتباط داریم و تمام خدمات و فعالیتهای ما به نحوی می تواند سرمایه اجتماعی نظام را ارتقاء دهد. به رغم دستاوردهای ارزشمندی که در نظام بیمه های اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد می باشیم همچون پوشش ۷۳ درصدی بیمه های اجتماعی و پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه ای در حوزه درمان، چالش های گوناگونی در این حوزه وجود دارد که لازم بود در دوره جدید و در زمان بدو ورود، با تمرکز راهبردی روی مسائل اساسی، خویش را نسبت به حل این مسائل و چالش ها تجهیز نماییم.
وی ادامه داد: مهم ترین چالشی که ما با آن مواجه بودیم و هستیم، ناترازی و ناپایداری منابع بوده است. با اینکه در اسناد بالادستی به کرات به این چالش پرداخته شده و در اسناد راهبردی سازمان تأمین اجتماعی و در برنامه های پنج ساله سنوات گذشته هم از آن یاد شده، اما همچنان لازم است این چالش در اولویت اول قرار بگیرد. یکی از علت های بروز این ناترازی، کاهش ضریب پشتیبانی است. نقطه سربه سر و تعادل برای صندوق های بازنشستگی معادل ۶ تا ۶.۵ است، اما در تأمین اجتماعی وضعیت فعلی این مولفه حدود ۴.۲ بیمه پرداز به ازای هر بازنشسته را نشان داده است.

موسوی، افزایش تصاعدی مصارف را یکی دیگر از عوامل مؤثر بر بروز ناترازی دانست و اظهار داشت: به علت قوانین و سیاست های غلط در گذشته و بی توجهی به اصلاحات پارامتریک و اصلاحات فنی و مهندسی، این ناترازی به سرعت افزوده شده است.
همینطور تعدد قوانین و مقررات بازنشستگی پیش ازموعد یک عامل مهم دیگر است که هم اکنون بیشتر از ۵۰ درصد بازنشستگی ها را شامل می شود، در حالیکه این عدد در سال ۹۴ حدود ۱۹ درصد بوده است. پایین بودن بهره وری در حوزه سرمایه گذاری هم چالشی است که در سالهای گذشته همواره دامنگیر صندوق تأمین اجتماعی بوده و امروز هم ادامه یافته و یکی از علت های اصلی این مسئله اینست که حدود ۸۰ درصد دارایی ها در حوزه سرمایه گذاری به صورت الزامی و غیرانتخابی و در چارچوب رد دیون دولت، به سازمان واگذار شده و تنها ۲۰ درصد سرمایه گذاری ها به صورت اختیاری انجام شده است.

وی ضمن اشاره به این که افزایش هزینه های بخش سلامت بیمه شدگان، یکی دیگر از عوامل ناترازی منابع بوده است، اظهار داشت: طرح های خارج از حوزه اختیارات این سازمان که در حوزه سلامت اجرا شده مثل طرح تحول سلامت و هم اکنون هم طرح دارویار و بقیه طرح هایی که در حوزه اختیارات ما نبوده، اگر همراه با انجام تعهدات نسبت به این سازمان نباشد، به شکل جدی سبب ایجاد ناترازی می شود. همینطور جدا شدن شورایعالی بیمه از مجموعه وزارت کار که سبب جدایی بیمه ها از حوزه سیاست گذاری شد؛ بار اضافی زیادی را به بیمه های درمان تحمیل کرد که این یکی دیگر از عوامل ناترازی منابع در سازمان تأمین اجتماعی است.

بدهی انباشته دولت ها به سازمان تأمین اجتماعی بالغ بر۶۰۰ هزار میلیارد تومان است

موسوی، انباشت بدهی دولت ها از سنوات گذشته را عامل دیگر مؤثر در ایجاد و تشدید ناترازی دانست و ضمن اشاره به این که در این دولت اتفاقات خوبی در رابطه با پرداخت مطالبات افتاده است، اظهار داشت: امروز بدهی انباشته دولت ها به سازمان تأمین اجتماعی بالغ بر۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. چالش بزرگ دیگر سازمان تأمین اجتماعی استقراض بی رویه از سیستم بانکی بود. در ابتدای دوره مدیریت جدید، بدهی انباشته سازمان به سیستم بانکی به بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود. در ابتدای تصدی این مسئولیت با عنایت به تنوعی که در عرضه خدمات داریم و با درنظر داشتن پیچیدگی مسائلی که ما در حوزه تأمین اجتماعی با آن مواجه بودیم، جمع بندی ما این شد که با یک رویکرد ساده نمی شود بر چالش ها غلبه کرد و حتما باید تمرکز راهبردی پیدا می کردیم. ازاین رو اولویت های راهبردی را در همان اوایل با تمرکز بر اسناد بالادستی و تجربه سنوات گذشته تعیین کردیم تا بتوانیم با تجهیز منابع و افکار و منابع انسانی حول این راهبردهای اساسی، بر مسائل غلبه نماییم. از این جهت، با سه مفهوم به سراغ این راهبردها رفتیم که این سه مفهوم عبارتند از "عدالت، تحول و اعتماد". ما با این سه مفهوم به هشت اولویت راهبردی رسیدیم که این هشت راهبرد را در دوره مدیریت جدید در زمره اولویت های اساسی خود قرار دادیم.

ایشان در ادامه اظهار داشت: یکی از این راهبردها توسعه پوشش بیمه های همگانی برای آحاد جامعه است که در اصل ۲۹ قانون اساسی به آن اشاره شده است. بر مبنای تحلیل راهبردی که انجام گرفت، جمعیت ۳۰ درصدی خارج از چتر پوشش بیمه های اجتماعی، پنجره فرصتی است که می توانیم برای تعادل بخشی به منابع و مصارف از آن استفاده کنیم؛ البته با محاسبات بیمه ای و با اقتضای تضمین بار مالی که متأسفانه در سنوات گذشته، تضمین بار مالی در تعهدات بیمه ای مورد غفلت واقع شده است. با افتتاح دولت سیزدهم، طرح هایی را اجرا کردیم که یکی از آنها طرح بیمه فراگیر خانوار ایرانی است که در خلال این مدت کوتاه، بیمه زنان خانه دار و بیمه دانشجویی را ذیل این طرح توانستیم اجرا نماییم. خوشبختانه و با عنایت خداوند و تلاش همکاران از آغاز دولت سیزدهم تا امروز، چیزی حدود یک میلیون و هفتصد هزار نفر بیمه شده جدید را وارد سازمان تأمین اجتماعی کردیم.
موسوی همینطور اظهار داشت: راهبرد دوم ما اصلاح و سازماندهی صندوق با رویکرد توانمندسازی است. اصلاح پارامتریک از اولویت های اساسی صندوق های بیمه اجتماعی است که در سنوات گذشته هم به این مورد پرداخته شده بود. در کنار این ما در مجلس هم این اصلاحات را دنبال کردیم. یکی از اتفاقاتی که اخیراً افتاد، اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی بود که در این بخش ۱۸ هزار میلیارد تومان بار مالی به صندوق تأمین اجتماعی تحمیل شده بود که با این اصلاح، این مسئله مرتفع خواهد شد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن اشاره به این که یکی دیگر از راهبردهای تحولی این سازمان، توسعه کمی و کیفی خدمات و تعهدات بیمه ای و درمان است، خاطرنشان کرد: به رغم وجود چالش هایی که اشاره شد، از توسعه خدمات غفلت نکرده ایم. یکی از اتفاقات خوبی که در این دولت انجام شد، پشتیبانی از زوجین نابارور و راه اندازی بیمه ناباروری بود که تا امروز سازمان تأمین اجتماعی حدود ۲ هزار میلیاردریال در بحث جوانی جمعیت هزینه کرده است.
وی ادامه داد: همینطور بحث افزایش مرخصی زمان حاملگی از ۶ ماه به ۹ ماه در این دولت صورت گرفت و بیمه تکمیلی بازنشستگان هم با رشد ۱۲۰ درصدی مشارکت مالی سازمان و افزایش ۸۰ درصدی سطح خدمات هم در این دوره انجام گرفت که بی سابقه بود که البته بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان برای سازمان هزینه دارد. اجرای طرح کرامت رضوی یکی دیگر از اقدامات مورد توجه بوده است که در این طرح؛ بازنشستگانی که به زیارت حضرت امام رضا ضد السلام مشرف نشده اند، به مشهد مقدس اعزام می شوند. طی سنوات گذشته حدود ۱۰۰ هزار نفر در چارچوب این طرح مشرف شدند اما در سالهای کرونایی این خدمت تعطیل شده بود. سال جاری مجدداً عرضه این خدمت را آغاز کردیم که تا هم اکنون ۲۰ هزار نفر را به صورت مجانی به مشهد مقدس اعزام کرده ایم.

وی ادامه داد: مبلغ وام قرض الحسنه بازنشستگان از پنج به ۱۲ میلیون تومان افزیش یافته است و بنا داریم که سال جاری تا ۴۰۰ هزار فقره وام را برای این عزیزان فراهم نماییم که تا امروز ۱۵۰ هزار فقره پرداخت شده و امیدوارم که در این چند ماه پایانی سال تعداد بیشتری پرداخت گردد. علاوه بر این با حمایت هایی که ما در طرح دارویار داشتیم، بیشتر از ۲۴۳ قلم داروی جدید زیر پوشش بیمه ها قرار گرفته است. مجانی شدن رسیدگی به بیماران خاص هم در این دوره صورت گرفت. یکی از خدمات بسیار مهم ما درمان مستقیم است که با وجود این که ما با ۵۰ هزار مرکز درمان غیرمستقیم قرارداد داریم، همچنان درمان مستقیم که مجانی است و رضایتمندی بیشتری را در مردم به دنبال دارد برای سازمان تأمین اجتماعی خیلی مهم است و ما به دنبال توسعه این خدمات هستیم.

موسوی در رابطه با پروژه های عمرانی سازمان تأمین اجتماعی هم ضمن اشاره به این که هم اکنون حدود ۱۳۰ پروژه درحال ساخت داریم، اظهار داشت: از زمانی که مسئولیت سازمان را پذیرفتیم ۴۴ پروژه به بهره برداری رسیده است که بخشی از آن در دولت قبل شروع شده بود. همینطور چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ پروژه توسعه ای- ایجادی داریم. سال قبل ۴۵۰۰ میلیارد تومان منابع توسعه درمان در قسمت درمان مستقیم بود و سال جاری به لطف خدا بالغ بر ۹۵۰۰ میلیارد تومان هزینه را برای توسعه درمان مستقیم در نظر گرفته ایم که در مجموع ۱۸۳ پروژه درمانی در کل کشور در حال اجرا می باشد که در نوع خود کم نظیر است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن اشاره به این که یکی دیگر از راهبردهای این سازمان، اجرای طرح هوشمندسازی تأمین اجتماعی است، اظهار داشت: خیلی از مشکلات سازمان در باب شفاف سازی و ایجاد خلل و موانع برای مردم، در ارتباط با خدمات و حوزه هایی است که مداخلات انسانی بیشتر است و ما در طرح هوشمندسازی به دنبال این هستیم که علاوه بر تسهیل گری، مداخلات انسانی را به حداقل برسانیم. در این فقره پنج پروژه کلان تعریف شده که البته دو مورد از این پروژه ها در دوره قبل هم بوده و توسعه پیدا کرده است و سه پروژه دیگر در این دوره تعریف شده است. پروژه ۳۰۷۰ یعنی عرضه ۳۰ خدمت الکترونیک برای کاهش ۷۰ میلیون رجوع حضوری از گذشته شروع شده بود که از زمان روی کار آمدن این دولت این ۳۰ خدمت به ۴۲ خدمت غیرحضوری افزوده شده و انشالله تا آخر سال ۱۰ خدمت دیگر هم به آنها اضافه خواهد شد. پروژه بعدی نسخه الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت است که در دوره قبل پوشش ۴۵ درصدی داشته و در این دوره تا ۹۰ درصد پروژه محقق شده است. پایداری این پروژه هم که قبلاً بسیار ضعیف بود در این دوره به بیشتر از ۹۵ درصد رسیده و به لحاظ سخت افزار و نرم افزار در نقطه پایداری کامل قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رسیدگی هوشمند به اسناد برای کاهش هزینه ها یکی دیگر از راهبردها در دوره جدید است. این بخش را هم در چارچوب پروژه های تحولی و به صورت قواعد هوشمند درحال طراحی هستیم. همینطور بحث خوداظهاری بیمه ای و یکپارچگی بیمه، مالیات و سیستم بانکی را به صورت آزمایشی در یکی از شعب اجرا کرده ایم. به حول و قوه الهی این طرح اگر اجرا بشود یک انقلاب در محاسبات در تعامل با کارفرما و در عرضه خدمات عادلانه و مناسب به کارگران و بیمه شدگان و در سازوکارهای اداره تأمین اجتماعی اتفاق خواهد افتاد.
موسوی تاکید کرد: راهبرد بعدی ما صیانت مالی از بیمه شدگان خصوصاً در حوزه درمان است. ما همچنان باید پرداخت از جیب بیمه شده در درمان غیرمستقیم را کاهش دهیم. علاوه بر این که در درمان مستقیم خدمات ما مجانی است در درمان غیرمستقیم هم باید پرداخت از جیب بیمه شده را منطقی سازی نماییم. هم اکنون بیمه شدگان ۶۵ سال به بالا برپایه تفاهم نامه ای که داریم به هر بیمارستان دولتی که رجوع کنند، درمانشان مجانی است. حتی در مناطقی که مراکز ملکی مستقیم نداریم، همه خدمات بستری برای همه بیمه شدگان در بیمارستان های دولتی صددرصد مجانی است و فرانشیز دریافت نمی گردد. نکته مهم اینست که تا پیش از این دوره حدود پنج مرکز سازمان با رویکرد پیشگیری در حوزه دیابت و فشار خون فعالیت می کردند، اما امروز بیشتر از ۸۰ مرکز در این عرصه فعالیت می نمایند و امیدواریم که بتوانیم در همه مراکز این طرح را اجرا نماییم.

وی ادامه داد: بحث کنترل مصارف و کاهش هزینه های سازمان در قواعد بیمه و هزینه های مدیریتی و مصارف درمان یکی دیگر از اولویت های اساسی سازمان در دوره جدید است. یکی از طرح های ما طرح پالایش بیمه های حمایتی با تعهد دولت بود که من غیرحق بوجود آمده بود. پیش از این هم در بیمه قالیبافان و هم بیمه رانندگان سو استفاده هایی شده بود اما با اجرای طرح پالایش طی شش ماه گذشته علاوه بر حذف افراد من غیرحق جایگزینی افراد مستحق را هم داشته ایم. کنترل برخی از خروجی ها مثل بیمه بیکاری هم حدود هزار میلیارد تومان کاهش هزینه را به دنبال داشته است و همچنان هم اعتقاد داریم که کنترل مصارف و اقتضائات نظارت را باید تقویت نماییم.

موسوی افزود: یکی دیگر از اولویت های راهبردی ما مبارزه با فساد و صیانت از اموال و دارایی های سازمان در حوزه سرمایه گذاری است. ما از همان ابتدای فعالیت، کمیته صیانت را راه اندازی کردیم و در این کمیته هم از ظرفیت های هوشمندسازی برای تقویت نظارت ها استفاده کردیم. هم در حوزه بانک و هم در حوزه سرمایه گذاری کارهای خوبی در این مورد انجام گرفت تا بتوانیم به صورت زیرساختی با فساد مبارزه نماییم. در کنار این، برخوردهای سلبی را در دستور کار قرار دادیم که البته قائل به سر و صدا کردن در اینباره نیستیم و در این زمان پرونده های گوناگونی در دستور کار نهادهای نظارتی قرار گرفت.

وی ادامه داد: افزایش نرخ بازدهی سرمایه گذاری ها و فعالیتهای اقتصادی، یکی دیگر از مواردی است که در دستور کار قرار گرفت. در بررسی اولیه ما بحث سود و تولید را در اولویت قرار دادیم که در سال ۱۴۰۰، در فروش تجمیعی ۱۲۰ درصد و سود تلفیقی ۴۵ درصد افزایش داشته است. در حوزه سرمایه گذاری ۹۰ پروژه توسعه و ایجاد تعریف شده است که در همین دوره کوتاه حدود ۲۱ پروژه اجرا شده است. در حوزه سرمایه گذاری برنامه ای که همکاران عرضه کرده اند بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دراز مدت ۴ ساله در این حوزه تعریف شده است.

موسوی افزود: یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم در دوره جدید، تسویه بدهی ۹۰ هزار میلیاردی به سیستم بانکی پارسال بود. پارسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان واگذاری سهام از باب تادیه بدهی دولت صورت گرفت و از این محل، بزرگترین تسویه بانکی در تاریخ نظام بانکداری رقم خورد که اگر هم صدایی و هم نوایی بین سازمان تأمین اجتماعی، وزارت رفاه و دولت و سایر ارکان نظام نبود، این موفقیت رقم نمی خورد و این در نوع خود کم نظیر است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خطاب به وزیر رفاه اظهار داشت: سال جاری هم با عنایت حضرتعالی، مبحث ۹۰ هزار میلیارد تومانی که برای بازپرداخت مطالبات سازمان در بودجه پیشبینی شده، پیشرفت خوبی داشته است. یکی از اقدامات مهمی که مقرر است در سال جدید صورت گیرد، افزایش ۴۵ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک رفاه است که در نظام بانکداری این افزایش سرمایه بی سابقه است. این اقدام تراز مالی و کفایت سرمایه بانک را به صورت قابل قبولی افزایش خواهد داد. ما باید از این فرصت استفاده نماییم و استثناء شدن بانک رفاه از واگذاری را پیگیری نماییم. بانک رفاه، یک بانک تخصصی است و می تواند به لحاظ اجتماعی و اقتصادی، ضربه گیر حوزه های در ارتباط با تأمین اجتماعی باشد.
موسوی ضمن اشاره به این که حضور میدانی مدیرعامل و معاونان و مدیران سازمان تأمین اجتماعی در استان ها یکی دیگر از اقدامات مهمی است که در این دوره انجام شده است، اظهار داشت: به تبعیت از دولت سیزدهم علاوه بر سفرهای استانی دولت، در سازمان تأمین اجتماعی در ۲۹ استان در سطح شهرستان ها و محروم ترین نقاط حضور میدانی پیدا کردیم و نظام مسائل حوزه میدان و عمل را در همان جا جمع بندی کرده و برای حل مشکلات تصمیم گرفتیم.

وی با تاکید بر این که در دوره جدید سازمان تأمین اجتماعی، ۹۰ درصد انتصابات از داخل سازمان اتفاق افتاده است، اظهار داشت: از این ۹۰ درصد ۴۰ درصد انتصابات از خانواده شهدا و ایثاگران و آزادگان انجام گرفت. همینطور کاهش متوسط سن مدیران به میزان ۶.۵ سال را شاهد بودیم و انشاءلله با جانشین پروری این روند را در آینده برای حوزه مدیریت در تأمین اجتماعی داشته باشیم.
برپایه گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، موسوی در انتها تاکید کرد: اقدامات مثبت سازمان در زمینه توسعه کیفی و کمی خدمات سازمان در قسمت های مختلف درمان، ایفای تعهدات بیمه ای و افزایش بازدهی حوزه سرمایه گذاری، جز با همدلی و هماهنگی بین سازمان و وزارت خانه و دولت و مجلس نمی توانست رقم بخورد. اینها اتفاقاتی است که این خانواده ۱۵۰ هزار نفری رقم زده و با همکاری و هم دلی و هم افزایی در این مجموعه انجام شده است و باید خداوند را شکرگذار باشیم که در شرایط کسری نقدینگی توانستیم این اتفاقات را رقم بزنیم. واقعا عنایت خداوند و دعای خیر مردم پشت سازمان قرار گرفته است و امروز مفتخر هستیم که در دوره جدید حتی یک روز هم پرداخت حقوق بازنشستگان عقب نیافتاده و بابت این موفقیت باید شکرگذار خداوند متعال باشیم.




1401/10/17
10:56:46
5.0 / 5
539
تگهای خبر: اقتصاد , بازنشستگی , بیمه , پشتیبانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان