رابطه نام با اضطراب و كمرویی در كلاس درس!

رابطه نام با اضطراب و كمرویی در كلاس درس! جوان بین: نتایج پژوهش محققان ایرانی نشان می دهد: انتخاب «نام» نامناسب برای فرد، می تواند در بروز برخی ناهنجاری های تحصیلی وی در دوران مدرسه نقش داشته باشد.


به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، ازآنجایی كه نام هر شخص علامتی برای اوست و سبب تمییز او از دیگران می ­شود، می­ تواند تأثیر روانی و تربیتی چشمگیری بر وی داشته باشد. دین اسلام كه برای همه شئون زندگی برنامه و دستورالعمل دارد، ریزترین مسائل زندگی از مبدأ تا معاد را با معارف بلند خود پوشش داده و پیش از ولادت كودكان، انتخاب نام نیكو را سفارش كرده است. پیامبر اكرم (ص) دراین باره فرمودند: «اولین هدیه ای كه توسط والدین به فرزندان داده می ­شود، نام خوب است، پس بهترین نام را برای فرزند خود انتخاب كنید».
در این زمینه، پژوهش جالبی توسط محققانی از دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت انجام شده كه در آن تأثیر رضایت شخصی از نام بر مواردی چون اضطراب كلاس درس، حرمت خود، كمرویی و عملكرد تحصیلی دانش ­آموزان مورد بررسی قرار گرفته است.
اضطراب در كلاس درس یك توجه غیرعادی و مضطربانه به خویشتن در یك موقعیت اجتماعی است كه درنتیجه­ آن فرد دچار نوعی تنش روانی- عضلانی می­ شود و شرایط عاطفی و شناختی­ اش متأثر شده و درنتیجه زمینه­ بروز رفتاری خام و نسنجیده و واكنش ­های نامناسب در وی در كلاس یا سایر موقعیت ها فراهم می گردد. بنا به دلایل متعدد، خیلی از دانش ­آموزان، از حرمت خود و توانایی مواجهه با مشكلات برخوردار نیستند.
كمرویی هم یك پدیده پیچیده و مركب روانی- اجتماعی است كه به دلایل مختلف در طول دوران تحول، به تدریج پدیدار می­ شود. به عبارت دیگر كمرویی اساساً رفتاری است اكتسابی و آموخته شده و برای درمان و مرتفع ساختن آن باید رفتار تازه و مطلوب اجتماعی در فرد فراگیر شود.
در پژوهش ذكرشده، تعداد قابل توجهی از دانش ­آموزان دختر و پسر دوره­ اول متوسطه شهر رشت به صورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه استانداردی در مورد اضطراب كلاس درس، حرمت خود و كمرویی پاسخ دادند. داده های به دست آمده از این پرسش نامه ها سپس به صورت علمی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته های عمده این مطالعه نشان داده است دانش ­آموزانی كه رضایت كمتری از نام خود دارند، دارای اضطراب كلاسی بیشتر، حرمت خود كمتر، كمرویی بیشتر و عملكرد تحصیلی ضعیف تری هستند. طبق این نتایج، پسران در مقایسه با دختران دچار عملكرد تحصیلی ضعیف­تری می شوند، اما در سایر موارد نظیر اضطراب كلاس درس، حرمت خود و كمرویی، تفاوتی در این دو گروه جنسیتی دیده نمی شود.
موسوی، دانشیار گروه روانشناسی دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان و همكارانش دراین باره اشاره كرده اند: «می توان گفت دانش آموزانی كه از رضایت نسبت به نام خود برخوردار نیستند، احتمالاً در مدرسه و محیط های آموزشی بیشتر مورد استهزاء قرار می گیرند. تمسخر همكلاسی ها متأسفانه پدیده ای رایج است كه با سستی قوانین تربیتی در خانواده و مدرسه ارتباط دارد. پیامد اولیه استهزاء برای دانش آموزان می ­تواند تولید اضطراب و كم رویی باشد. كم رویی سبب می گردد كه فرد در رویارویی با عوامل تنش ­زا به شیوه ای مؤثر نتواند عمل كند كه این امر سبب كاهش اعتماد به خود، عدم بیان منطقی افكار و احساس ­ها، افزایش اضطراب، عدم بهبود ارتباط اجتماعی و درنهایت كاهش توان مقابله با تنش ها می­ شود».
محققان فوق معتقدند: با عنایت به این یافته ها، اهمیت تأكیدهای مذهبی در مورد انتخاب نام نیكو برای فرزندان مشخص می گردد و به نظر می آید اگر افراد از نام خود برداشتی منفی و نامتعادل داشته باشند، این مسئله احتمالاً می ­تواند بر وضعیت روانی آن ها تأثیری نامطلوب برجای بگذارد.
پژوهشگران مجری این مطالعه كه نتایج آن در فصل نامه «سلامت روان كودك» انتشار یافته، اهمیت توجه بیشتر به این مقوله را یادآور شده و فرهنگ سازی بهتر دراین باره را باعث كاهش چنین مشكلاتی قلمداد می كنند.



1396/10/03
15:04:52
5.0 / 5
5360
تگهای خبر: تربیت , دانش آموزان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
جوان بین Javanbin
javanbin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت جوان بین محفوظ است

جوان بین

اخبار جوانان و نوجوانان