چرا كارهایمان را عقب می اندازیم؟
به گزارش جوان بین یك روان شناس ضمن تشریح علل اهمال كاری و به عقب انداختن كارها، راه كارهایی را برای رفع این مشكل پیشنهاد كرد.
امیر محمد صفرانداقی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه اهمال كاری یا به تعویق انداخن كارها و تكالیف، پدیده شایعی است كه در سطح یك جامعه امكان دارد تبدیل به فرهنگی مخرب شود، اظهار داشت: همه ما در زندگی خود سطحی از اهمال كاری را تجربه كرده ایم به طوریكه كارهایی كه باید انجام می شدند را به زمانی دیگر به تعویق انداخته ایم كه در نهایت هم امكان دارد آنها را هیچگاه انجام نداده یا دیر انجام داده باشیم. گاهی دیر انجام دادن كارها برای ما دردسرهایی هم بوجود آورده است.
وی با اشاره به اینكه اهمال كاری نتایج ناخوشایندی به همراه دارد كه افسردگی، اضطراب، افت عملكرد مالی، شغلی و تحصیلی همچون آنهاست، اضافه كرد: مطالعات در مورد علت و چرایی ایجاد این رفتار نشان داده است كه افسردگی، بی نظمی، كمال گرایی، اجتناب از روبرو شدن با تكالیف سخت و نداشتن اعتماد به نفس در انجام كارها و لذت طلبی امكان دارد از علل ایجاد این مشكل باشند.
این روان شناس با اشاره به اینكه افرادی كه اهمال كاری می كنند در عین حال كه از رفتار خودشان احساس بدی دارند آرزو می كنند ای كاش چنین كاری را انجام نمی دانند اظهار نمود: آنها اغلب دلشان می خواهد كه این روش را تغییر دهند اما اغلب نمی دانند كه باید این كار را چه طور انجام دهند.
وی در ادامه ضمن تشریح خصوصیت های "اهمال كاری اجتنابی" توضیح داد: افرادی كه برای روبرو نشدن با اضطراب و استرس كارها از انجام دادن آنها اجتناب می كنندد اصطلاحا اهمال كار اجتنابی نامیده می شوند. خصوصیت اصلی این سبك اهمال كاری به تاخیر انداختن مداوم كارهایی است كه فرد احساس می كند برایش استرس آور است. برای مثال افرادی كه یادگیری یك مهارت خاص مانند رانندگی را به تاخیر می اندازند، شروع نكردن مطالعه برای كنكور، مطرح نكردن درخواست ازدواج، شروع نكردن پروژه های جدید، رجوع نكردن به پزشك یا روان پزشك انتخاب نكردن شغل جدید و... مثال هایی از اهمال كاری اجتنابی هستند.
صفرانداقی اضافه كرد: افراد دیگری كه به علت "كمال گرایی" این اقدام را انجام می دهند می خواهند كه آنرا در زمان مناسب و به صورت كامل و به بهترین نحو صورت گیرد. این افراد اعتقاد دارند كه یا كاری را نباید انجام داد یا اینكه آن كار باید كاملا درست صورت گیرد. آنها تا همه جوانب كار را نسنجند آنرا شروع نمی كنند. این افراد كارها و ایده های بزرگی در سر دارند و همیشه فكرشان درگیر چگونگی انجام آن كارهاست و لیست كارهای انجام نشده شان خیلی زیاد است. افسردگی، كسلی، احساس شكست و تحقیركردن خود از اثرات این نوع اهمال كاری است.
وی در ادامه به تشریح "اهمال كاری لذت جویانه" پرداخت و اظهار داشت: در اهمال كاری نوع لذت جو، افراد از انجام كارهایی كه در لذت طلبی و آرامش آنها تداخل بوجود می آورد دوری می كنند و انجام آنها را تا جای ممكن به تاخیر می اندازند. معمولا این افراد برچسب تنبل یا بی عرضه را به خودشان می زنند و موقع تفریح كردن مدام احساس گناه و پشیمانی را تجربه می كنند. خصوصیت اصلی این افراد ناتوانی در نه گفتن به لذت آنی و به هم زدن مكرر برنامه ها و به تعویق انداختن آنها به خاطر انجام فعالیت های لذت بخش مثل بودن با دوستان، مهمانی رفتن، بازی، گشت و گذار، صرف زمان در فضای مجازی، فیلم دیدن و... است.
این روان درمانگر با اشاره به اینكه افرادی كه "اهمال كار خود ناباور" هستند هم چون به توانایی خودشان در انجام دادن كارها اعتماد ندارند، در شروع كردن كارها مشكل دارند، هم خاطرنشان كرد: این افراد فكر می كنند اشتباه خواهند كرد یا شكست خواهند خورد. تاریخچه زندگی آنها پر از كارهایی است كه به خاطر انجام ندادن آنها حسرت می خورند و همیشه احساس حقارت و ناتوانی دارند.
صفرانداقی در ادامه به عرضه راهكارهایی برای رفع این مشكل پرداخت و اظهار داشت: درصورتی كه با این مشكل روبرو هستید باید اهداف خویش را انتخاب كنید و متعهد باشید. كلید غلبه بر اهمال كاری تمركز بر روی یك كار است. ما اغلب كارهای زیادی برای انجام دادن داریم كه در اولویت بندی و رسیدگی به آنها گرفتار مشكل می شویم. برای مثال می توانید فقط یك كار كه در آن اهمال كاری می كنید را انتخاب كنید و به خودتان تعهد بدهید كه آنرا در نخستین فرصت انجام می دهید.
وی اضافه كرد: همین امروز شروع كنید. حالا كه فقط برای یك كار برای شروع كردن برگزیده اید همین حالا و در نخستین فرصت وارد عمل شوید. اگر احساس كسلی كرده و احساس می كنید زمان كافی برای انجام این كار را ندارید از تكنیك ۵ دقیقه طلایی استفاده كنید. این تكنیك یكی از بهترین تكنیك های غلبه بر اهمال كاری است. برای انجام این تكنیك همین حالا از خودتان بپرسید چه كارهایی عقب افتاده ای را می توانید در ۵ دقیقه انجام دهید؟ كارهایی مثل تماس با دوستان، پرداخت قبوض، مرتب كردن كتابخانه و... سپس زمان را روی ۵ دقیقه تنظیم و شروع كنید.
این روان شناس در ادامه اضافه كرد: تكنیك یك ساعت هم می تواند برای شما موثر باشد. این تكنیك شامل تعیین یك ساعت زمان برای كار كردن با حذف تمام عوامل پركننده حواس است. پس از این یك ساعت می توانید استراحت كنید. خودتان را سرزنش نكنید. خودسرزنشگری سبب ایجاد هیجان های منفی شده و سبب می شود دل و دماغ و كارهای بعدی را نداشته باشید و باز باردیگر اهمال كاری كنید و این چرخه ادامه پیدا كند.
وی افزود: كارهای غیرضروری را كنار بگذارید. امكان دارد در فهرست كارهایی كه در آنها اعمال اهمال كاری كرده اید كارهای غیرضروری و بی پایه وجود داشته باشد. با حذف آنها از حجم كارهای تان كمك كنید تا فرصت رسیدگی بیشتری داشته باشید. همینطور دلیل اهمال كاری را مشخص كنید. این كار سبب می شود از برچسب زدن به خودتان خودداری كنید. از منابع محیطی كمك بگیرید برای مثال برای مواقعی كه احساس می كنند اهمال كاری می كنید به موسیقی انرژی بخش كه به شما امید انرژی می دهد گوش كنید و از جدول های برنامه ریزی استفاده كنید تا كارهای عقب افتاده تان را به شما یادآوری كند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب