اوقات فراغت در دوران كرونا چگونه می گذرد؟
به گزارش جوان بین آخرین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «اوقات فراغت در دوران کرونا» نشان داده است پاسخگویان در این ایام به خواندن کتاب، مجلات، روزنامه ها و... تاحدی روی آورده اند.
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا» همینطور نشان داده است ۲۰.۱ درصد افراد هم به مانند دوران قبل از کرونا برای مطالعه کتاب وقت می گذارند. در حالیکه ۴.۴ درصد افراد پاسخگو در روزهای کرونا کمتر از قبل به مطالعه کتاب می پردازند. ۵۴.۹ درصد پاسخگویان در این دوران کتاب نمی خوانند. در گروه های مختلف اجتماعی (سنی و جنسی و... ) تفاوت معناداری در این حوزه وجود ندارد.
۷۹ درصد پاسخگویانی که اعلام کرده اند برای گذراندن اوقات فراغت در روزهای کرونا مطالعه می کنند (۳۵.۳ درصد کل نمونه)، کتابهای چاپی می خوانند. ۱۷.۳ درصد این دسته از پاسخگویان (۷.۷ درصد کل نمونه) از کتاب الکترونیک و تنها ۳.۱ درصد (۱.۴ درصد کل نمونه) هم از کتاب گویا استفاده می کنند.
خواندن روزنامه یا مجله
براساس یافته های این نظرسنجی، ۴.۴ درصد پاسخگویان در ایام کرونایی نسبت به قبل بیشتر روزنامه یا مجله می خوانند. ۸ درصد افراد پاسخگو هم بیان کرده اند مانند گذشته زمان برای مطالعه مطبوعات اختصاص داده اند و ۲.۶ درصد پاسخگویان اعلام نموده اند در مقایسه با دوران پیش از کرونا کمتر روزنامه یا مجله خوانده اند. همینطور ۸۴.۹ درصد افراد در این روزها روزنامه یا مجله مطالعه نکرده اند.
۷۴.۳ درصد پاسخگویانی که برای گذراندن اوقات فراغت در دوران کرونا روزنامه یا مجله خوانده اند (۱۱.۲ درصد کل نمونه) از نسخه چاپی بهره برده اند. ۲۲.۷ درصد این گروه از پاسخگویان (۳.۴ درصد کل نمونه) از راه نسخه الکترونیکی روزنامه یا مجله مدنظرشان را مطالعه کرده اند. تنها ۳ درصد این دسته از افراد پاسخگو (۰.۱ درصد کل نمونه) با رفتن به شبکه های اجتماعی روزنامه یا مجله مدنظرشان را مطالعه کرده اند.
نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا» از مجموعه نظرسنجی های انجام شده توسط گروه افکارسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که در بهمن ۱۳۹۹ انجام شده است. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور تشکیل داده است. تعداد نمونه این نظرسنجی هم ۲۱۰۳ نفر بوده که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. این نظرسنجی به صورت تلفنی انجام شده است.
به گزارش جوان بین به نقل از ایرنا، همینطور نتایج نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با مبحث «بررسی دیدگاه مردم در مورد کرونا» نشان داده است ایرانیان در دوران خودقرنطینگی و تعطیلی ناشی از کرونا، بیشتر وقت خویش را صرف تماشای تلویزیون و فعالیت در شبکه های اجتماعی می کنند.
براساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در این نظرسنجی که در سطح ملی و به صورت تلفنی در هفته آخر فروردین ۱۳۹۹ انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده شد «با توجه به خود قرنطینگی و تعطیلی ناشی از کرونا، وقت اضافی و فراغت خویش را بیشتر با چه چیزی پر می کنند؟»؛ بیشتر از نیمی از پاسخگویان (۵۶.۱ درصد) اعلام نموده اند برنامه های تلویزیونی را تماشا می کنند.
فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی (با فراوانی ۴۰ درصد)، سرگرمی و بازی با فرزندان و اعضای خانواده (با فراوانی۲۸.۴ درصد)، مطالعه کتاب (با فراوانی ۲۶.۶ درصد)، گفت¬وگو با اعضای خانواده (با فراوانی ۱۹.۱ درصد) و تماشای فیلمهای سینمایی (با فراوانی ۱۸.۱ درصد) عمده ترین مواردی است که افراد از راه آن اوقات فراغت خویش را در شرایط خودقرنطینگی سپری می کنند.
منبع: javanbin.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب