توضیحات بهزیستی در مورد انتشار فیلم تخلف یكی از پایگاه های جمع آوری فطریه
به دنبال انتشار تصویری از تخلف در یکی از پایگاه های جمع آوری زکات فطریه در شهرستان ساری، سازمان بهزیستی توضیحاتی در این خصوص ارائه نمود.
به گزارش جوان بین به نقل از ایسنا، در اطلاعیه سازمان بهزیستی آمده است: ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان به محضر حضرت حق تعالی، تشکر و قدردانی از همراهی و همدلی مؤمنان روزه دار در پرداخت وجوهات فطریه به جامعه هدف زیر پوشش سازمان بهزیستی و ابراز مراتب تأسف عمیق و فراوان از رخداد پیش آمده، به اطلاع می رساند طبق مصوبات دبیرخانه شورایعالی زکات، مراکز و مؤسسات غیردولتی، انجمن های خیریه و تشکل های صنفی همکار با سازمان بهزیستی بعد از دریافت مجوز از دبیرخانه مذکور نسبت به راه اندازی و استقرار پایگاه های ثابت و سیار جمع آوری ذکات فطره، کفاره و نذورات مردمی اقدام می کنند.
در ادامه اطلاعیه مذکور نوشته شده است: امسال هم یکی از موسسات خیریه بعد از دریافت مجوز از شورایعالی زکات استان نسبت به استقرار پایگاه جمع آوری زکات فطریه در میدان شهدای شهرستان ساری اقدام نموده و متاسفانه بدلیل نداشتن صندوق لازم جهت دریافت وجوهات، به رغم استفاده از دستگاه پوز اختصاصی موسسه و مجوز جمع آوری مشارکت ها برای مددجویان زیر پوشش موسسه، از صندوق اداره بهزیستی شهرستان برای جمع آوری وجوهات نقدی استفاده می نماید که این امر تخلف صریح و قابل پیگیری بوده و اداره بهزیستی شهرستان هم موظف به پاسخگویی در این حوزه است.
همینطور برپایه تبصره (۱) بند (۵) ماده (۱۱) دستورالعمل جامع جلب، مصرف و هزینه کرد مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی، عامل جذب موسسه خیریه، می بایست در برابر دریافت هر نوع مشارکت نقدی و غیرنقدی نسبت به صدور قبض و عرضه یک نسخه از آن به فرد خیر و یک نسخه به اداره بهزیستی شهرستان اقدام می کرد که مطابق گزارش تصویری، تخلف موسسه محرز و قطعی بوده که قطع به یقین از راه کمیته بررسی علل و عوامل این تخلف که بلافاصله بعد از دریافت گزارش در سطح کشوری تشکیل شده، مورد پیگیری و اقدام قرار می گیرد.
اطلاعیه مذکور می افزاید: سازمان بهزیستی امسال به منظور نظارت بهتر، شفاف سازی و جلوگیری از رخدادهای اینچنینی، بیشتر از ده درگاه پرداخت اینترنتی بر بستر اپلیکیشن های بانکی به عنوان شیوه های جذب وجوهات فطریه فعال و معرفی کرده است. همینطور این سازمان جهت افزایش اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی، "شفاف سازی" را بعنوان تفکر حاکم و سیاست اصلی با رویکردهای اجتماعی، توانبخشی و پیشگیرانه سرلوحه اقدامات خود قرار داده و با ایجاد و راه اندازی "سامانه شفافیت" و بارگزاری گزارش های عملکرد مالی، قراردادها، موافقتنامه ها، املاک و مستندات سازمان و... و گزارش مشارکت های نقدی و غیرنقدی جمع آوری شده به صورت آنلاین، بهزیستی را به اتاقی شیشه ای مبدل کرده که امکان نظارت عمومی از جانب آحاد مردم و دستگاههای نظارتی فراهم گردد.
بر طبق این گزارش؛ سازمان بهزیستی در دو سال قبل موفق گردیده تمامی پرداخت های خود به مددجویان شامل مستمری، کمک هزینه پرستاری، یارانه مراکز توانبخشی، مراقبتی و اجتماعی را به صورت متمرکز و الکترونیک انجام دهد. در همین راستا برنامه ریزی جهت ایجاد بسترهای الکترونیک و شفاف در زمینه وجوه دریافتی شامل مشارکت های مردمی و نذورات همچون ذکات فطره و حتی محل مصرف آن در دستور کار سازمان قرار گرفته و از اهم سیاست ها و راهبردهای می باشد. تا حصول این مهم، ضمن ابراز تأسف از رخداد مذکور و با استقبال از هشیاری و حساسیت شهروندان محترم، سازمان بهزیستی از راه سامانه دیده بان (خط ۱۴۸۲ با قابلیت بارگذاری عکس و فیلم)، آماده پذیرش هرگونه شکایت، درخواست و اعلام موارد نقض قانون و حقوق شهروندی می باشد.
در انتها این اطلاعیه ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در امر نظارت بر اقدامات و فعالیتهای خیریه ای آمده است: فرآیندهای جذب و جلب مشارکت های داوطلبانه و دقت نظر در نحوه هزینه کرد صحیح تمامی وجوه دریافتی (خرد و کلان)، اطمینان می دهد تمامی مبالغ جمع آوری شده در چارچوب زکات فطره با نظارت دقیق شورای زکات در استان ها و شهرستان ها و برپایه قوانین و فتاوای مربوطه با حساسیت بین مددجویان توزیع می شود و در نخستین فرصت گزارش کامل و دقیق از جمع آوری فطریه توسط سازمان بهزیستی و موسسات خیریه تحت نظارت این سازمان و حتی محل مصرف و هزینه کرد آن به تفکیک خدمت مردم عرضه خواهد شد.
منبع: جوان بین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب